Bli bedre kjent med Ahmad

På MAKS (Mangfolds- og kvalifiseringssenteret) jobber vi målrettet med å bistå mennesker med å komme seg i jobb eller en videre utdanning. Vi har også over flere år hatt gode resultater, siden vi ble Nærøysund kommune har vår måloppnåelse variert mellom 59% og 72% (landsgjennomsnittet ligger på ca 50%). Dette er det antallet som går ut i jobb eller utdanning umiddelbart etter avsluttet introduksjonsprogram. Vi har bosatt flyktninger i kommunen siden 2010 og mange av disse har fått seg jobb, tatt fagbrev, fullført universitetsutdannelse, kjøpt seg hus og er godt integrert i lokalsamfunnet. Vi ønsker i tiden framover å presentere noen av disse menneskene og vil vise til det gode samarbeidet vi har med deltakerne selv, lokalt næringsliv og Ytre Namdal videregående skole. Uten dette samarbeidet hadde vi aldri lykkes med de gode resultatene.

Denne gangen ønsker vi å presentere Ahmad Al Moussa som jobber som avdelingsleder ved SFO på Rørvik skole

Ahmad Al Moussa

36 år

Gift, har 3 barn

 

Kan du fortelle om din bakgrunn?

Jeg har vokst opp i Syria. Jeg har studert ved Universitetet i Aleppo, herfra har jeg en bachelor i juss.

Jeg flyktet fra Syria i oktober 2013, og kom til Norge i desember 2013. Jeg bodde på asylmottak på Vestnes, og flyttet deretter til Rørvik i november 2014.

 

Kan du beskrive den første tiden i Norge ?

Den første tiden var rar. Man mangler selvtillit, føler seg ensom - så det var en krevende tid for meg.  Det tok lang tid før jeg forstod at dette var en ny tid for meg.  Jeg brukte 2 år på å erkjenne at nå var jeg alene. Jeg var vant til å ha familie rundt meg, så det var en stor overgang.

Allerede på mottak bestemte jeg meg for at jeg skulle lære språket. Jeg brukte mye tid på å lese aviser, se på internett. Slik lærte jeg best i starten. Så jeg kunne litt norsk da jeg ble bosatt i Vikna kommune. I starten fikk jeg god hjelp av de ansatte i Flyktningtjenesten i Vikna. Jeg setter stor pris på all den hjelp og veiledning de gav meg. De viste meg hvilke muligheter jeg hadde her i Norge.

Jeg tok norsk som privatist, og her fikk jeg god hjelp av de ansatte på YNVS. Jeg tok engelsk på kveldstid.  Deretter søkte jeg på Universitetet i Tromsø, deltid. Dette var også en spennende tid, og jeg lærte mye av lærere i Tromsø. De gav meg mye støtte. Så i 2022 ble jeg utdannet barnevernspedagog.

I 2022 søkte jeg ny studie, veiledning i pedagogikk. Her var jeg ferdig våren 2023.

I 2024 startet jeg på master i sosialt arbeid. Jeg studerer nå på deltid.

 

Fortell litt om arbeidsstedet ditt ?

Jeg startet som språkassistent ved Rørvik skole i 2015. Deretter jobbet jeg som miljøterapeut ved skolen. Jeg har også vært MOT- coach.  Å jobbe med MOT var lærerikt, og det var fint å jobbe med ungdommer.

I februar 2023 startet jeg i jobben som SFO-leder. Min jobb går blant annet ut på å veilede og støtte mine kollegaer. Jeg trives og er glad i jobben min. Jeg er daglig i kontakt med barn og foreldre og  kollegaer. Det er en spennende jobb med mye variasjon.  Jeg jobber for at SFO på Rørvik skole skal utvikle seg. Vi opplever at barn og foreldre er fornøyde.

 

Hva er dine fremtidsplaner ?

Mitt mål er å bli ferdig med min master. Og så skal jeg fortsette med å skape en god hverdag for alle på Rørvik SFO. Vi skal bli den beste SFO i Norge.

 

 

Rørvik skole - Hallvar Rørdal, rektor

 

Jeg har fulgt Ahmad siden han kom til Rørvik i 2015,  og startet som språkassistent ved Rørvik skole på ungdomstrinnet.

Deretter ble han tilsatt som miljøterapeut/miljøarbeider ved skolen. I denne rollen var Ahmad en godt likt kollega og en viktig støttespiller for flere ungdommer.

I 2023 ble han ansatt som leder av SFO ved Rørvik skole.

I denne rollen har han ansvar for personal, fag og økonomi ved avdelingen.

SFO ved Rørvik skole er en avdeling med mange barn og mange ansatte. Det betyr at det er en viktig og ansvarsfull jobb som krever mye koordinering og logistikk. Det krever et positivt barnesyn, og at leder sammen med personalet har klare tanker og målsettinger om hva man vil med driften og utviklingen av avdelingen. SFO fyller en viktig funksjon for mange barn og foreldre på Rørvik.

 

Våren 2024 flyttet SFO til eget bygg, og alle som har flyttet vet at det kan være krevende. Min opplevelse er at Ahmad sammen med personalgruppen forberedte, gjennomførte og evaluerer denne flyttingen på en god måte. De har også, i dialog og samarbeid med skolen og foreldre, måttet utvikle flere nye rutiner for at overganger og tilbudet skal bli best mulig for barna.

Ahmad har et positivt barnesyn. Han er rolig, imøtekommende og opptatt av kvalitet i tjenesten. Han tar medansvar også for driften av skolen for øvrig. Av alle ledere jeg har møtt i Nærøysund kommune opplever jeg Ahmad som tydeligst på hva han vil. Det første han sa til meg når jeg tiltrådte var at målet hans er at SFO ved Rørvik skole skal bli Norges beste SFO. Sammen med den dyktige personalgruppa ved SFO er jeg helt sikker på at Ahmad når dette målet! Jeg er heldig, takknemlig og glad for å ha Ahmad med på laget ved Rørvik skole.