Vaksineringen går som planlagt

Gode vaksinatører på Kolvereid: Anna Øien, Bente Finnestrand, Torill Finseth, Liv Pettersen og Berit Martinsen. Erika Rosenvinge, Elin Vannebo, Anne Karin Livik, Eva Myhre Måøy og Marianne Bredesen var ikke til stede ved fotografering.

Nå har rundt ti prosent av innbyggerne i Nærøysund fått sin vaksinedose. De som jobber med vaksineringen begynner å få inn gode rutiner og etter påske er det ventet bedre tilgang på vaksine.

Siden Nærøysund startet opp med vaksinering på nyåret har over 1000 personer i kommunen fått minst én dose med vaksine. IHelsesykepleier Kirsti Andreassen vaksinerer Aud Fjellingsdal  løpet av påskeuka vil de fleste i aldersgruppen 75 år og oppover ha fått minst én dose, samt over halvparten av helsepersonellet i kommunen. Totalt er det satt 1600 doser i Nærøysund. 5,2 prosent av befolkningen i kommunen er fullvaksinert, mens over ti prosent har fått minst en dose.

Etter påske ligger det an til at leveransene av vaksinedoser vil øke. I uke 14 har FHI meldt at Nærøysund får 42 hetteglass med vaksine. Det er nesten dobbelt så mye som har kommet de siste ukene. Det betyr samtidig at flere kan vaksineres. 42 glass tilsvarer 252 doser med vaksine.

Du får beskjed om din tur

Fremdriften som avgjør når du får vaksinen avhenger av leveransene fra myndighetene. Antallet hetteglass vil nok fortsatt variere noe fra uke til uke framover. Mye avhenger også på tilgangen opå nye vaksiner. Det er ikke nødvendig å ringe kommunen for å spørre om når du vil få vaksinen.  Alle vil få en innkalling når det er deres tur. Den aldersgruppen som det startes med etter påske (65-74 år) er en aldersgruppe med mange personer. Målet er fortsatt at alle over 45 år her i landet skal være vaksinert i løpet av sommeren.

Dersom du ikke kan, eller vil ta vaksinen, på det tidspunktet du får tildelt må du gi beskjed om dette så snart som mulig. Da kan noen andre settes opp for vaksineringen denne dagen. Dersom du sitter i karantene må du også gi beskjed om at du ikke kan ta vaksinen på oppsatt tidspunkt.

Varslingen om din tur skjer enten via SMS eller over telefon.

Begynner å få rutine

Hver torsdag siden 4. februar har det vært gruppevaksinering både på Kolvereid og Rørvik. Det har i stor grad vært helsesykepleierne samt sykepleiere fra hjemmetjenesten som har stått for denne. Helsesykepleier Grete Johansen sier at de begynner å få god erfaring med koronavaksinering.

Vaksinatører på Rørvik. Gerd Sandøy, pensjonert sykepleier, Grete Johansen, helsesykepleier og Kjersti Andreassen, helsesykepleier  – Vi er en del faste som er med, men vi har også med noen nye med hver gang slik at flere kan få opplæring og vi er forberedt til å øke kapasiteten, sier hun.

Helsesykepleieren sier at det er en del organisering med gjennomføringen av vaksinering. Blant annet er det mye arbeid på forhånd med innkalling, fordeling av vaksiner mellom de to stedene, organisere bemanning og klargjøre vaksinestasjonene. Vaksineringen foregår på Nærøysund kulturhus på Kolvereid og Rørvik samfunnshus.

Slik foregår vaksineringen

På vaksinedagene skal alle som kommer registreres inn i vaksineregisteret SYSVAK. Deretter blir man ledet inn på rommet der vaksineringen foregår. Det er to av sykepleierne som trekker opp sprøytene med vaksine, mens de andre står for selve vaksineringen.

Vaksineringen foregår i overarmen.

– Det er fint om du har på klær som gjør det lettvint å komme til. For eksempel en kortermet skjorte eller bluse, sier helsesykepleier Liv Pettersen.

Etter vaksineringen må du sitte i 20 minutter i venteområdet.

– Det kan være noen som reagerer på vaksinen med en allergisk reaksjon eller reagerer på en annen måte. Dersom dette skjer har vi rutiner på hva som skal gjøres. Akuttbehandling blir gitt på stedet og lege varsles ved behov, forteller Pettersen.

Det er heller ikke unormalt med noen reaksjoner på vaksinen etter at den er satt, men dette går over ganske raskt.

Den vaksinen som brukes nå, som er den fra BioNTech og Pfizer, skal settes i to doser. Dosene skal settes med minst tre ukers mellomrom. Du vil få beskjed også om når andre dose skal settes.

I likhet med resten av landet har Nærøysund stoppet bruken av AstraZeneca-vaksinen. Fortsatt har kommunen 100 doser av disse på lager som ikke ble gitt da bruken ble stoppet. Hva som skjer med disse må avklares av FHI og regjeringen.

I bildekarusellen under kan du se hva som venter deg når du kommer til vaksinasjonsstasjonen