Utredning og vurdering av skolestruktur på høring

Kommunestyret i Nærøysund har vedtatt å sende utredning og vurdering av skolestruktur ut på høring. Nå skal alle berørte parter få si sitt før skolestrukturen endelig behandles av kommunestyret.

I sitt møte 10. februar vedtok kommunestyret å sende utredning og vurdering av skolestrukturen i kommunen ut på en omfattende høring. Det er ønskelig at alle som har meninger og tanker om skolestrukturen i Nærøysund kan komme med innspill.

Nærøysund skal være en kommune med god kvalitet i utdanningen. De naturgitte forutsetningene Nærøysund kommune har, gir grunnlag for vekst og optimisme i hele kommunen. Utviklingen må skje ut ifra forutsetningen om bærekraftig kunnskap og utvikling. Et godt skoletilbud i hele kommunen må til for at den ønskede utviklingen skal realiseres.

Høringen tar stilling til følgende spørsmål:

• Videreføring av dagens skolestruktur og skolekretsgrenser, forutsatt at det identifiseres tiltak for at elevgrunnlaget opprettholdes
  • Endring av skolekretsgrense for 8-10. trinn på Austafjord skole vurderes, Elevene overflyttes til Rørvik Skole.
  • Marøya inkluderes i Rørvik skolekrets, som en naturlig følge av vedtaket om at Marøya nå er en bydel i Rørvik.
  • Elevene som går på Nærøysundet Skole fordeles mellom Rørvik og Kolvereid fra og med 8. trinn. Nye skolekretsgrenser etableres.
  • Endring av skolekretsgrense for 5-7. trinn ved Gravvik oppvekstsenter vurderes, Elevene overflyttes da til Kolvereid skole.
  • Endring av skolekretsgrense for 5-7 trinn ved Foldereid oppvekstsenter vurderes. Elevene overflyttes da til Kolvereid skole.
  • Justering av skolekretsgrensen mellom Foldereid og Kolvereid. Skolekretsgrensen fastsettes øst for Krekling.
  • Svømmeundervisninga i kommunen fordelt mellom Kolvereid og Rørvik videreføres.

Andre synspunkter som også ønskes belyst, kan sendes som høringssvar.

Kommunestyret har vedtatt følgende høringsparter:
Saken i sin helhet med vedlagte rapporter og planer sendes ut til berørte parter som

• Elevråd
  • Ansatte v. tillitsvalgte
  • FAU ved alle skolene
  • Nærøysund ungdomsråd
  • Fylkeskommunens samferdselsavdeling
  • Nærøysund idrettsråd
  • Idrettslagene
  • Val barne- og ungdomsskole
  • Barnehagene

Ansatte og ledelse på hver enkelt skole må drøfte i organisasjon og ledelse og komme med innspill.

Rektor ved skolene har ansvar for å sende ut til elevråd, ansatte, tillitsvalgte og FAU.
Barnehagene har ansvar for å sende ut til foreldrene.

Høringssvar kan mottas fra både grupper og enkeltindivid.

Høringsfrist er satt til 1. april 2022, og kan sendes til post@naroysund.kommune.no eller pr. post til Nærøysund kommune, Pb 133 Sentrum, 7901 Rørvik.

Se mer i disse vedleggene:

Høringsdokument - utredning og vurdering av skolestruktur i Nærøysund kommune (PDF, 2 MB)

Saksprotokoll KST 10.02.22 (PDF, 136 kB)

210914 Rapport Konsekvensutredning skolestruktur Nærøysund - vedlegg til sak (PDF, 6 MB)

Vedtak - Mandat for utredning og vurdering av skolestruktur i Nærøysund (PDF, 365 kB)

Rapport tilstand skoler - Nærøysund kommune des.20 (PDF, 6 MB)

Rapport tilstandsvurdering basseng Foldereid (PDF, 6 MB)

Grunnskolekretser Nærøysund (PDF, 264 kB)