Ungdommer med ungskogpleie

Fire ungdommer i Nærøysund startet denne uken på en sommerjobb for å drive ungskogpleie i ulike deler av kommunen. Prosjektet heter JOB:U og er et samarbeid mellom seks trønderske kommuner, Skogselskapet i Trøndelag og flere andre aktører som blant annet skal bidra til at ungdom får mer interesse for skogsdrift.

Sindre Jenssen, Nathan De Vries, Iver Lysø og Lucas Lande trives i sommerjobben med ungskogpleie.

Nathan, Iver, Lucas og Sindre var de fire heldige som fikk sommerjobb med skogsarbeid i Nærøysund. Interessen for jobben var stor og de fire fikk jobben etter å ha gjennomført et jobbintervju tidligere i år. Mandag 1. juli startet de med sin første dag med ryddesaga, men allerede uka før hadde de gjennomgått et sikkerhets- og introduksjonskurs på Mære landbruksskole for å være forberedt på arbeidet som ventet.

JOB:U startet som et prøveprosjekt i tre trønderske kommuner i fjor. I år er det seks kommuner som deltar og dette skal være et femårig prosjekt. Nærøysund kommune er en av samarbeidspartnerne i prosjektet, som er finansiert gjennom ulike midler fra skogbruksnæringen.

De fire ungdommene som jobber med prosjektet i Nærøysund startet med ungskogpleie på Finne. Der brukte de fire dager på å rydde på vel seksti dekar skog. Deretter forflyttet de seg til området rundt Skagakorsen hvor de skal rydde områder på både nord- og sørsiden. Oppdraget avsluttes med et område på Steine.

– Her i Nærøysund så har vi inngått avtaler med private grunneiere som betaler for arbeidet ungdommene utfører, sier rådgiver i Nærøysund kommune Egil Solstad, som var på befaring på området på fredag 5. juli sammen med blant andre prosjektleder Erlend Grande. De var godt fornøyd med innsatsen til ungdommene.

Fornøyd med innsatsen er også Karl Erik Solum, som er deres arbeidsleder i sommerjobben. Han følger dem opp og er med dem i skogryddingen.

– De er veldig dyktige og tar oppgavene lett, sier Solum.

Også guttene selv liker oppgaven de er satt til.

– Det er veldig greit dette. Det eneste vi plages med er knotten, sier Sindre Jenssen, som er fornøyd med å få en slik sommerjobb.

Sindre Jenssen og de andre ungdommen skal i tre uker sørge for bedre vekstforhold for ungskogen i til sammen fire forskjellige områder i Nærøysund.