Tilsvar på leserbrev fra Andrea Nogva i NA den 16 august 2023 («Vi må ikke rote bort kulturgaven vår»)

Administrasjonen skal i minst mulig grad blande seg inn i det politiske ordskiftet, og da spesielt mens valgkampen foregår. Men når det kommer ensidige påstander som direkte rammer avdelinger og ansatte i kommunen har administrasjonen en plikt imøtegå påstander som ikke er korrekte.

Kommunedirektøren har gjennom et langt og variert liv erfart at saker aldri har mindre enn 2 sider, oftest flere.

I denne saken berøres enkeltansatte og innleide vikarer.

Kommunedirektøren kan, naturlig nok, ikke kommentere personalforhold offentlig. Kommunedirektøren vil derfor henstille om at en i det politiske ordskiftet søker å unngå påstander som rammer enkeltansatte og ansattegrupper i kommunen. Ønsker en å rette kritikk mot kommunens administrasjon/drift så bør den rettes direkte til kommunedirektør.

For de folkevalgte er rapporterings- og styringslinjer oversiktlig regulert i kommuneloven, noe som betyr at all delegering til administrasjonen går gjennom kommunedirektør, dog med unntak av personalforvaltningen som gjennom lov (kommunelov) er lagt til kommunedirektøren.

Det kan også bemerkes at styret (styremøte 12. mai) har vært tydelig i sine bestillinger til administrasjonen/kulturenheten vedrørende driften sommeren 2023. Innspill/tilbakemeldinger vil selvsagt bli forelagt styret ved evaluering av sesongen 2023. Kommunen er hele tiden opptatt av å forbedre seg, derfor er konstruktive innspill velkommen for videre utvikling av kommunens tjenester.

Leserinnlegget fra Nogva fremmer i avsnitt 5 («Samleren») følgende 3 påstander (kursiv) rettet mot kommunens administrasjon (Kultur), påstandene imøtegås under hver påstand av kommunalsjef for oppvekst og familie (Kirsti Fjær):

«Så ble hele programmet kansellert av administrasjonen på en kort SMS-melding tidlig i Juli, uten noen begrunnelse»

Det var fastsatt et program for kulturkvelder på Prestegårdsmuseet fram til og med 13. juli. Deretter ble kulturkveldene satt på pause, ettersom det var utfordrende å få datofestet de ulike aktørene som skulle bidra, grunnet ferieavvikling. Kommunikasjonen ble sendt på SMS til berørte ansatte, etter at problemstillingen hadde blitt drøftet i kulturenheten.

På Prestegårdsmuseet har man i juni, juli og august hatt en 50 % guide, to guider på timebasis, og to museumsverter på timebasis – alle ansatte/engasjert i kulturenheten.

«I tillegg ble flere busslaster med lag og foreninger utenfra ringt kulturkontoret for å besøke kunstmuseet, men ingen har fått svar der»

Leder for kulturenheten har vært tilgjengelig på telefon også under ferieavviklingen, og har ikke mottatt henvendelser om «busslast-besøk». I tillegg til at leder for kulturenheten har vært tilgjengelig på telefon har kommunen hatt to servicekontor i full drift i sommer.

Googler du på nett, finner du til slutt turistinformasjonen på nettsiden til kommunen. Det står svart på hvitt at besøk kan avtales med kommunes kulturavdeling. Og da kan ikke kontoret være utilgjengelig i toppsesongen for toppsesongen»

Når det gjelder markedsføring er dette foretatt på Nærøysund kommunes facebook-side, i Friskus-portalen og i lokalavisa. Det ble i tillegg sendt invitasjon/informasjonsskriv til alle pensjonistforeninger fra Levanger i sør til Mosjøen i nord, med informasjon om mulighet for å booke guidet omvisning på Prestegårdsmuseet.

Kontaktinformasjon til museet finnes relativt enkelt på kommunens hjemmeside.

Nærøysund kommune ser frem til fortsatt godt samarbeid med involverte parter i prosjektet Prestegårdsmuseet, og den kulturgaven Magne Olav Aarsand Brevik gjør tilgjengelig for befolkninga i Nærøysund og turister som er på besøk.

Kirsti Sandnes Fjær

Kommunalsjef oppvekst og familie

Karl-Anton Swensen

Kommunedirektør