Tar grep for å begrense koronautbrudd

Nærøysund kommune tar grep for å begrense et eventuelt koronautbrudd i Nærøysund. Det er nå utarbeidet retningslinjer for ansatte, og kommunes øvrige befolkning oppfordres også til å bidra for å hindre smittespredning.

Den store utfordringen med koronaviruset er at dersom mange blir syk på en gang så vil det gi et enormt press på helsetjenestene. Det må derfor innføres tiltak som forhindrer at smitten sprer seg raskt i befolkningen.

I Nærøysund er det ennå ikke registrert noen smittede. Men kommunen ønsker å ta alle forholdsregler. Derfor er det nå sendt ut informasjon og retningslinjer til alle ansatte om hvordan de skal forholde seg. Disse reglene omfatter blant annet å ikke delta på kurs eller samlinger. Alle større arrangement i regi av kommunen avlyses inntil videre og det skal ikke avholdes samlinger med mer enn tjue personer samlet på et sted. Dette gjelder både politiske møter, møter i administrasjonen og møter med personer som kommer utenfra organisasjonen.

Besøksbegrensning i helsesektoren

Innen helsesektoren i kommunen så er det også innført restriksjoner for å hindre smitte. Koronaviruset kan være spesielt alvorlig for eldre og de som allerede er svekket av sykdom. Det innføres derfor besøksbegrensing på Nærøy bo- og behandlingssenter, Rørvik Sykestue, Soltoppen, Sjøsiden og Bjørkåstunet. Dette som et føre var-prinsipp. Det vil bli hengt opp plakater som informerer om dette, samt at pårørende vil bli kontaktet for å bli informert om tiltaket. Helsepersonell som har reist utenfor Norden skal være i karantene i 14 dager. Dette gjelder uansett om en har symptomer eller ikke.  Alle ansatte i kommunen som har reist i områder med vedvarende smittespredning skal ha karantene i 14 dager, uansett symptomer

Bes utsette arrangement

Samtidig jobbes det nå med å utarbeide generelle retningslinjer for innbyggerne i kommunen. Dette gjelder blant annet for de som planlagt kultur og idrettsarrangement. Når det gjelder slike tilstelninger bes arrangørene tenke på nødvendigheten rundt å gjennomføre disse. På dette området har kommuneledelsen bestemt at de ikke leier ut sine hus til større arrangement inntil videre. Dette gjelder blant annet Nærøysund kulturhus på Kolvereid, Rørvik samfunnshus og kommunens idrettshaller.

Andre private huseiere oppfordres til å følge samme retningslinjer. Det er et sterkt ønske fra kommuneledelsen at tilstelninger som samler mye folk på ett lite område unngås så lenge vi har denne situasjonen. For øvrig så oppfordres arrangører å følge retningslinjer fra Folkehelseinstituttet.

Skoler og barnehager som normalt

Inntil videre vil driften av skoler og barnehager i Nærøysund gå som normalt. Det oppfordres til å følge råd fra Folkehelseinstituttet for å hindre smittespredning. Dette gjelder både ansatte og elever.

Kommunen vil vurdere drift av skoler og barnehager fortløpende ut fra risikosituasjonen.

Inntil videre vil svømme- og varmtvannsbasseng holdes åpent.

Både kommunen og sentrale myndigheter vil følge saken fortløpende og alle bes følge med på kommunens hjemmeside og i sosiale medier for å få informasjon.  Det er møte i kriseledelsen torsdag formiddag. Da vil det komme ny oppdatering.