Stor idrettsglede i flott høstvær

Idrettsgleden var stor på de første Høstidrettslekene for Miljøtjenesten i Nærøysund. Både brukere, ansatte og elever fra Ytre Namdal videregående skole prøvde seg på de ulike øvelsene på lekene.

Med aktiviteter som potetløp, boccia, sekkeløp og hesteridning ble det fredag og lørdag ble høstidrettslekene for brukerne av Miljøtjenesten i Nærøysund kommune en stor suksess. Det var første gang siden 1997 det ble gjennomført et slikt arrangement i Ytre Namdal.

Både brukere og ansatte hadde gledet seg lenge til fredag 17. september og årets Høstidrettsleker for Miljøtjenesten. Miljøtjenesten omfatter personer med ulike utviklingshemminger. Rundt 35 av brukerne var med på Høstlekene som i hovedsak ble avholdt på idrettsanlegget på Rørvik fredag og lørdag. I tillegg tok deltakerne turen til Vikestad for å være med på hesteridning og kjøring av hest og vogn.

På programmet for øvrig sto flere ulike øvelser, som sekkeløp, potetløp, boccia, bowling, svømming og fotballkamp. Det ble dessuten holdt festmiddag med musikk fra Black & Blond på fredag kveld.

Kan være starten på noe mer

Ordfører Amund Hellesø sto for den offisielle åpningen av lekene, og ikke lenge etter at han hadde ønsket lykke tilOrdfører Amund Hellesø sto for den offisielle åpningen av lekene.  startet deltakerne med de ulike øvelsene.

I tillegg til brukere og ansatte fra Nærøysund kommune deltok også elever fra helsefag og skole og oppvekst på Ytre Namdal videregående skole i gjennomføringen av Høstlekene.

Vernepleier Arve Borgan, som er en av initiativtakerne til Høstlekene forteller at Høstidrettslekene er inspirert av Vinteridrettslekene i Lierne. Målet er at Høstidrettslekene kan bli et årlig arrangement i likhet med Vinteridrettslekene, og da for deltakere også fra andre kommuner enn Nærøysund.

– Sist det ble holdt slike leker her i Ytre Namdal var i 1997, forteller Arve Borgan som er en av de som har tatt initiativ til arrangementet. Det innebærer i tillegg til planlegging å skaffe støtte til gjennomføringen. Trøndelag fylkeskommune har gitt 75 000 kroner til arrangementet, i tillegg har flere lokale sponsorer bidratt. På den måten har Høstidrettslekene blitt helt gratis å delta på for brukerne.

Miljøtjenesten vil takke de som har støttet årets Høstidrettsleker:

• Trøndelag fylkeskommune
  • Coop Marked Sjånes
  • Spar Ottersøy
  • Europris Kolvereid
  • Rema 1000 Rørvik
  • SinkabergHansen
  • Sport1 Holand
  • Intersport Rørvik
  • Kitch'n Rørvik
  • Nille Rørvik
  • Nordli Rørvik
  • Sport1 Kolvereid

Takker ildsjelene

– Dette ble et fint og vellykket arrangement. Jeg vil spesielt rette en takk til alle ansatte som har bidratt for en fantastisk jobb og et arrangement som gir idrettsglede og opplevelse for alle deltakerne. Deltakerne har gledet  seg i lang tid og jeg er utrolig stolt av å ha slike engasjerte kollegaer i miljøtjenesten, sier enhetsleder i Miljøtjenesten Ellen Westerberg.

Deltakerne skinte i alle fall i kapp med høstsola som skinte over idrettsanlegget på Rørvik, det gjelder både brukere, YNVS-elever og ansatte i tjenesten.

Se bilder fra arrangementet her: