Status gatelys Kolvereid og Rørvik

Gatelysene nederst i Kirkåsen på Kolvereid vil være mørke både på dagtid og etter at mørket faller på en god stund framover.

Høstmørket faller på og Nærøysund kommune får en del henvendelser om manglende gatelys. Det har blitt gjennomført en kartlegging av gatelysene, og det er avdekket en del mangler. Blant annet på et stort område i nedre deler av Kirkåsen på Kolvereid som kan bli mørk en god stund framover.

Kommunen har mange gatelys, og en del av disse begynner å bli gamle og med det har nådd sin livslengde. Dette har bidratt til at en del gatelys er mørklagt.

På Kolvereid er det kommet pålegg fra EL-tilsynet om utkobling av to gatelysanlegg på grunn av teknisk tilstand. Disse er ikke satt i drift i høst.

En elektroentreprenør er engasjert til å utarbeide en statusrapport slik at vi får klarlagt om det er mulig å få deler av disse anleggene i drift. Totalt er det rundt 60 lyspunkt og 1000 m kabeltrasé som må skiftes ut.

Følgende veger er tilkoblet disse to anleggene:

• Vattinveien
  • Nonstindveien
  • Hestdalsveien
  • Trolldalsvegen
  • Harebakken
  • Rådyrveien
  • Ekornveien/ Spurvestien
  • Tiurveien
  • Elgveien
  • Gangvei Vestliveien /Harebakken

I tillegg til anleggene i Kirkåsen er det problemer på gatelysene på to andre veger på Kolvereid. Den ene av disse er i Arnts vei, der må det legges frem ny strømtilførsel. Denne er satt i bestilling og forhåpentligvis blir det drift i lysanlegget i løpet av neste uke.

I tillegg er Bjørkåsvegen delvis mørk på grunn av to nedkjørte gatelysmaster. Disse er innmeldt til Trøndelag fylkeskommune, og vil bli utbedret av deres elektroentreprenør.

Også på Rørvik er det noe utfordringer med lysanleggene. Blant annet er Kjøpmannsgata mørklagt. Her må det etableres nytt gatelysanlegg da tidligere gatelys stort sett har vært koblet opp mot private eiendommer langs gaten.

Dessuten er det dårlig med belysning i område Dalseths gate, Betzy Bergs gate og kjøpmannsgaten fra kirka til Dalseths gate. I dette området skal det kjøres i gang prosjektering av rehabilitering av vann- og avløpsanlegget, og nytt gatelysanlegg vil inngå i det prosjektet.

Når det gjelder Byåsvegen og Havnhaugvegen er vi i gang med utbedring av feil på tilførsel.

Når det gjelder utskifting av defekte armaturer på enkeltlys så er venter vi på en leveranse av armaturer. Disse vil vi få først i november, vi vil da forsøke å få skiftet ut de vi ha fått innmeldt

I tillegg til de kommunale gatelysene har fylkeskommunen ansvar for en del av gatelysene langs fylkesvegene – som blant annet er hovedfartsårene inn mot både Kolvereid og Rørvik.

Når gatene er mørke er det ekstra viktig å huske å ha på seg refleks også når man beveger seg i sentrumsnære områder