Status angående ras på fylkesveg 7128

Nærøysund kommune har mottatt statusrapport angående raset på fylkesvegen mellom Rød og Sør-Eitran sist helg. Det er fortsatt uklart når veien kan åpne.

Det har vært gjennomført geotekniske vurderinger av raset og sjøbunn denne uka, opplyser veieier Trøndelag fylkeskommune.

Resultatene fra disse viser at det behov for å gjøre oppryddingen svært skånsomt da det er mye løse masser, ustabil grunn og usikkert hvor store skader veien har og om det trengs utbedringer før trafikk kan settes på. Trøndelag fylkeskommune følger fagfolkenes anbefaling for gjennomføring av tiltakene.

Det er inngått avtale med en grunneier om deponi av massene og utkjøring starter mandag. Maskiner og mannskap er rekvirert og på plass. Det er fortsatt usikkert hvor lang tid dette arbeidet vil ta. Fylkeskommunen vil derfor på nåværende tidspunkt ikke love åpning til noen spesiell dato. De vil jobbe så raskt som mulig for å få fjernet massene og åpnet veien igjen.