Spre glede på «MOT til å glede»-dagen

Onsdag 23. november er «MOT til å glede»-dagen som markeres over hele landet – også i Nærøysund.  Dagen har et mål for øyet: Spre glede!

MOT til å glede-dagen er en ekstra bevisstgjøring på å ha mot til å bry seg, og det gjennomføres glede-aktiviteter på skoler over hele landet. Nærøysund kommune er en MOT-kommune og markerer selvsagt MOT til å glede-dagen. Blant annet ble det markert da alle lederne innen Oppvekst og familie var samlet hvor alle skulle si noe positivt om de andre.

Elever og lærere på skolene i Nærøysund har dessuten fått en videohilsen fra MOT-ambassadør Adrian Jørgensen. Bindalingen er for tiden på juleturné med Trine Rein og sendte en hilsen fra Fauske kirke. Torsdag 24. skal det være en MOT til å glede markering på Kolvereid skole.

Nå oppfordres alle andre også til å bidra med dagens motto – spre glede!

MOT ønsker å skape et varmere og tryggere samfunn – hvor alle blir sett og inkludert. Vi har alle et ansvar, så hvorfor ikke benytte MOT til å glede-dagen til å gjøre en liten innsats? Det kan bety mer enn du tror!

– Dagen i dag handler om glede andre med enkle midler. Jeg vil utfordre alle til å glede noen de møter i dag. Si hei til naboen, smil til alle på din vei, ta en telefon til en venn du ikke har sett på en stund, besøk bestemor, fortell venner hvorfor du setter pris på dem eller gjør noe hyggelig for en fremmed? Mulighetene er uendelige, sier MOT-manager i Nærøysund Knut Arne Valø

Kort informasjon om MOT Norge og MOT til å glede-dagen:

• MOT til å glede-dagen har blitt arrangert siden 2004.
  • Over 75.000 elever har MOT på skolen.
  • MOT styrker ungdoms robusthet og mot gjennom livsmestringsprogram i skolen.
  • Undersøkelser viser at MOT på skolen bidrar til: mindre hyppig mobbing, færre ungdom uten en eneste venn, mindre psykiske vansker og mindre hyppig rusmisbruk.

Se hilsenen fra Adrian Jørgensen i videoen under: