Spør om hva som er viktig for deg igjen

Tirsdag 6. juni markeres «Hva er viktig for deg?»-dagen over hele landet. I Nærøysund markerer kommunens hverdagsmestringsteam dagen med et arrangement på Rørvik aktivitetshus fra 11.00-13.00.

Målet med «Hva er viktig for deg?»-dagen er å oppmuntre til flere gode samtaler mellom de som gir helse og omsorgstjenester og de som mottar disse tjenestene. Helsepersonell oppfordres til å

stille et enkelt, men viktig spørsmål. Hva er det pasienten virkelig trenger, ønsker og håper på?

Å flytte oppmerksomheten fra «hva er i veien med deg?» til «hva er viktig for deg?» bidrar til en viktig retningsendring i helsevesenet. Erfaring viser at aktiv deltakelse i utformingen av egne mål øker pasientens motivasjon og styrker mestringen

I Nærøysund markerer Hverdagsmestringsteamet dagen hvert år. I år er hovedmarkeringen lagt til Rørvik aktivitetshus 6. juni mellom 11.00 og 13.00.

̶ Det blir servert kaffe, vaffel og frukt. Amcar-klubben kommer klokken 11.30, og det blir mulighet for en kjøretur for de som ønsker det. Vi skal også ha «taxisykler» tilgjengelig, så det blir også mulighet for å bli med på en sykkeltur, sier sykepleier i Hverdagsmestringsteamet Anna Elisabeth Skotvik.

Tirsdag 6. juni vil helsearbeidere over hele landet bære fargerike buttons som en påminnelse om å innlede gode samtaler. Siden starten i Norge i 2014 har «Hva er viktig for deg?» blitt en internasjonal bevegelse der 50 land over hele verden deltar. Målet er at helsepersonell skal bli flinkere til å lytte, til å forstå hva som er viktig for den enkelte pasient. Det fremmer god helse. I en travel hverdag er det utallige situasjoner der det som virkelig betyr noe for pasienten og de pårørende ikke forstås eller snakkes om. «Hva er viktig for deg?»-dagen er en mulighet til å stoppe og tenke litt over hvordan vi lytter, hvem vi lytter for og hva vi gjør med svarene vi får.

Anna Skotvik
Sykepleier Hverdagsmestringsteam