Skal vrimle smått og godt

Maren Grønli Berg får ansvar for Vrimmelfestivalen i Ytre Namdal som etter planen skal avholdes i uke 43.

Går det som Leka og Nærøysund kommuner vil, blir det Vrimmelfestival fra 19. oktober og (minst) ei sprekkfull uke til ende.

- Vi håper at smittesituasjonen holder seg stabil, og har starta arbeidet med å planlegge Vrimmelfestival i Ytre Namdal med utgangspunkt i uke 43, sier Øyvind Nordstrand, kulturskolerektor i Nærøysund kommune. Sammen med planleggingsgruppa for festivalen, som også består av folk fra Leka kommune og Trøndelag fylkeskommune, er han glad for at festivalen blir en realitet.

Ny festivalsjef

Vrimmel er en dugnad og et spleiselag mellom fylkeskommunen, kommunene i Ytre Namdal, næringslivet og frivilligheten. Den første Vrimmelfestivalen ble gjennomført i Ytre Namdal i 2011. Det ble en stor suksess. Deretter har den gått på omgang i Namdalen. Nå er det fjerde gang at vrimmelfestivalen gjennomføres her. I år er det nytilsatt kulturskolelærer i Nærøysund Maren Grønli Berg som får ansvar for å holde orden på hele kostebinderiet. Og den nye festivalsjefen ser ikke smittesituasjonen bare som en begrensning.

Trygg festival

– Når vi nå må fokusere på mindre arrangementer framfor de store publikumsansamlingene, gir jo dette kanskje samtidig muligheten til ganske unike kulturopplevelser i uvante settinger og formater. Vi kommer til å følge smittesituasjonen tett og tilpasse alle arrangementene til gjeldende pålegg og anbefalinger fra både nasjonale og lokale myndigheter. Så Vrimmel 2020 skal være en trygg festival, forsikrer Grønli Berg.

+1000

- Vrimmel ser vi på som et viktig ledd i +1000-strategien. I arbeidet med å gjøre regionen attraktiv for flere innbyggere. Det at man kan oppleve den type kulturfestivaler som Vrimmel representerer her hos oss, er og blir en viktig faktor i den sammenheng, sier kulturskolerektor Nordstrand.
- Maren som festivalsjef er jo et eksempel på en gruppe mennesker vi veldig gjerne ønsker å tiltrekke oss. Folk med barndom eller oppvekst i vår region, som ønsker seg tilbake for å etablere seg her. Nå er nettopp Vrimmelfestivalen med på å gjøre det mulig for henne å flytte «hjem». Riktig dame i riktig posisjon!

Rom for frivilligheten

- Vi er selvsagt klar over at vi er noe sent på banen i år - mye på grunn av den nevnte smittesituasjonen. Vi håper og tror likevel at vi nå får med oss også den viktige frivilligheten til å legge arrangementer i – eller i tilknytning til - uke 43. Slik at også årets – dog noe nedskalerte - festival blir en solid samling av kulturelle opplevelser for liten og stor, gammel og ung – i hele Ytre Namdal.

Livsglede i praksis

- I Fylkeskommunen er vi veldig glad for at Ytre Namdal var så tydelige på at de ønsket å gjennomføre Vrimmelfestivalen. Vi har jobbet hardt for å støtte kulturlivet gjennom denne vanskelige tida. Vrimmelfestivalen er et paradeeksempel på den krafta som  oppstår når alle samfunnsaktørene bestemmer seg for å gjøre noe positivt sammen. Da skaper vi livsglede i praksis. Det trenger vi nå. Derfor håper jeg at både næringsliv, frivillighet og andre melder seg til å bidra med minst samme styrke som før, sier Anders Skaugen, teamleder for Fylkesmusikerne i Trøndelag.