Skal flagge på alle kommunale flaggstenger

Formannskapet i Nærøysund vedtok onsdag at det skal flagges på alle kommunens flaggstenger på alle de offisielle flaggdagene her i landet.

På grunn av at det har vært ulike rutiner i gamle Nærøy og Vikna kommuner var det nødvendig med en avklaring på hvilke retningslinjer som skal gjelde i Nærøysund når det kommer til flagging på offisielle flaggdager.

Formannskapsmedlemmene fikk framlagt ulike alternativ til hvordan dette kunne løses. Et forslag var å bare flagge på rådhusene på samtlige 17 nasjonale flaggdager og flagge på øvrige flaggstenger 1. mai, 8. mai og 17. mai. Et annet forslag var at det skulle flagges på alle flaggstengene samtlige flaggdager. Det var et enstemmig formannskap som gikk inn for at det skal flagges på samtlige kommunale flaggstenger på samtlige flaggdager.

Samtidig ble kommuneadministrasjonen utfordret av formannskapet om å gå i dialog med frivillige lag og foreninger til å bistå med flaggingen. En stor del av flaggdagene er på helligdager, og det medfører ekstrakostnader å sende personell ut for å heise og fire flaggene på helligdager. Et samarbeid med lokale aktører kan dermed føre til besparelser.