Sjuendeklassingene fikk møte med historisk øy

Nærøya har i langt over 1000 år hatt en sentral plass på norskekysten. Øya har også gitt navn til kommunen vår, og middelalderkirka som står på øya er nok kommunens viktigste kulturminne. Helt siden kommunesammenslåingen har sjuendeklassinger i Nærøysund blitt invitert til Nærøya for å lære om dens historie. De siste par ukene har årets sjuendeklassinger blitt bedre kjent med den historiske øya.

Den siste tiden har alle sjuendeklassingene ved skolene i Nærøysund fått muligheten til å besøke Nærøya og bli kjent med øyas Historie

Som en del av Den kulturelle skolesekken har Nærøysund kommune de siste sørget for at alle sjuendeklassingene på skolene i Nærøysund har fått en tur til Nærøya. Her har de blitt godt mottatt av guide Camilla Vågan som fortalte dem litt om Nærøyas innholdsrike historie.

Totalt sju turer er gjennomført i år som en del av opplegget. Det er fylkeskommunen som støtter arbeidet med Den kulturelle skolesekken i kommunene.

Arve Moe Ramstad i Sjøsterk AS har fraktet nesten 150 elever fra kommunens skoler til Nærøya i år.

Ved ankomst Nærøya fikk elevene høre om øyas funksjon fra høvdingsete og gudehov i førkristen tid til kirkested og markedsplass fra til 1800-tallet. De fikk lære om vikingene som holdt til her og hadde kamper på skeia og ofret til havguden Njord både før og etter de passerte det fryktede havstykket Folla. De fikk også informasjon om Nærøyamartnaen som samlet folk fra hele nærområdet gjennom flere århundre.

Guide Camilla Vågan tok imot elevene på Nærøya og fortalte om historien fra 500-tallet og fram til vår tid.

I kirka fikk de lære mer om Nærøyas sentrale plass langs kysten og om steinhuggerne som bygde det imponerende byggverket midt på Nærøya.  De fikk også lære mer om hvordan gudstjenestene ble gjennomført både før og etter reformasjonen og de fikk høre sagnet om trollkaren som skal bygget kirka på bare sju dager.

I tillegg til historiefortellinger fikk elevene god tid til å se seg litt mer rundt på øya og være med på grilling i Sandvika.

Inne i Nærøykirka fikk elevene lære mer om dens tusenårige historie og hvordan den ble bygd og brukt.

Elevene fikk mulighet til å se en del av Nærøya under besøkene. Her er det sjuendeklassingene fra Kolvereid skole som er på vei mot kirken.

Ved jettegryta kalt Døpefonten viste Camilla Vågan fra trollhjertet som skjuler seg i vannet.