Siste uke med forhåndsstemming

Anne-Grete Myrvold og Willy Eidsmo er blant de som står klar for å motta forhåndsstemmer fram til fredag 8. september.

Vi går nå inn i siste uke med forhåndsstemming foran årets kommune- og fylkestingsvalg. Servicekontorene på Rørvik og Kolvereid holder åpent for alle som vil forhåndsstemme fram til fredag 8. september.

Dersom du vil stemme før valgdagen har du fram til 8. september å gjøre dette. Alle kan forhåndsstemme. Spesielt de som er opptatt eller bortreist på valgdagen 11. september bør avgi sin stemme på forhånd. Men det kan være greit for andre som har bestemt seg å gjøre seg ferdig med valget allerede nå. På valgdagen er det i Nærøysund i år bare åpne stemmelokaler på Rørvik samfunnshus og Nærøysund kulturhus på Kolvereid.

Forhåndsstemming foregår i hovedsak ved servicekontorene på Kolvereid og Rørvik. Begge kontorene holder åpent alle hverdager. Mandag, onsdag og fredag er det åpent mellom 8.00 og 15.30. På tirsdag 5. og torsdag 7. september er det langåpent med åpningstider fra 8.00-18.00.

Dersom du oppholder deg i Nærøysund, men er hjemmehørende i en annen kommune og ønsker å avlegge stemmen din her må du gjøre dette før forhåndsstemmingen stenger fredag 8. september. På valgdagen kan du bare stemme i den kommunen der du er registrert.

Så langt har over 1000 personer avlagt sin stemme på forhånd i Nærøysund. Det ventes at antallet forhåndsstemmer vil øke nå i den siste uken mot valget. Kapasiteten til å motta stemmer er derfor økt for på servicekontorene de siste dagene.

Nærøysund kommune har i år hatt et tilbud om forhåndsstemming på lokale dagligvarebutikker rundt om i grendene. Mandag 4. september kommer vi til de to siste butikkene. Da blir det mulig å avgi sin stemme på Spar Ottersøy og Joker Foldereid mellom klokka 15.00 og 18.00.

Det gjennomføres dessuten forhåndsstemming på helseinstitusjonene på Kolvereid og Rørvik til oppsatte tidspunkt mandag 4. og tirsdag 5. september.

Vi minner om at hvis du på grunn av sykdom eller uførhet er forhindret fra å møte på valglokalet eller forhåndsstemmelokalet kan du søke om å få avgi stemme hjemme eller der du oppholder deg. Det er ikke nødvendig å søke hvis du oppholder deg på en institusjon der det arrangeres forhåndsstemming.

I henvendelsen må du oppgi fullt navn, fødselsdato og -år, samt hvilken adresse du befinner deg på den siste tiden før valget. Du må også oppgi et telefonnummer vi kan nå deg på.

Frist for søknad er torsdag 7 september kl. 10.00

Søknad sendes Valgstyret i Nærøysund kommune, postboks 133 Sentrum 7901 Rørvik, e-post post@naroysund.kommune.no eller via telefon 959 93 300.

På valgdagen holder stemmelokalene åpent på følgende tidspunkt:

Rørvik samfunnshus – åpent 10.00-20.00

Nærøysund kulturhus, Kolvereid – åpent 10.00-20.00