Signerte kjøp av barnehage

Kommunedirektør Karl-Anton Swensen og barnehageeier Ove Martin Johansen signerte kjøpskontrakten for Heimen barnehage AS og Eiendomsselskapet Ryds eiendom AS. Kommunen overtar driften 1. august.

Fra 1. august blir Nærøysund kommune eier og driver av Heimen barnehage i Rørvik. Fredag 10. februar signerte kommunedirektør Karl-Anton Swensen og barnehagedriver Ove Martin Johansen kjøpskontrakten.

Heimen barnehage ble etablert i den gamle aldersheimen på Rørvik for ganske nøyaktig 20 år siden. De siste 15 årene har barnehagen hatt tilhold i sine lokaler som de i 2008 bygde mellom Nylandet og Gluggen på Rørvik.

Det blir ikke vesentlige forskjeller på barnehagen når kommunen overtar driften av barnehagen fra kommende barnehageår. Navnet skal beholdes og samtlige 15 ansatte får tilbud om å bli med videre i forbindelse med virksomhetsoverdragelsen. Det samme gjelder de nesten femti barna som har plass i barnehagen. Ove Martin Johansen som helt siden oppstarten i 2003 har vært eier og styrer av Heimen blir også med videre en periode framover før han går over i pensjonisttilværelsen.

Fredag var Johansen på kontoret til kommunedirektør for å signere salgskontrakten. Johansen tror det blir bra for barnehagen med kommunen som eier. Nærøysund kommune ønsker en god overtakelsesprosess. Kommunestyret vedtok kjøp av barnehagen i sitt møte 2. februar. Allerede mandag 6. februar ble foreldrene i barnehagen invitert til et informasjonsmøte om overtakelsen, der Kommunedirektør og kommunalsjef for oppvekst og familie deltok.

Kommunedirektøren og Ove Martin Johansen vil sammen invitere de ansatte til informasjonsmøte den 15. mars på rådhuset i Rørvik. Reglene for virksomhetsoverdragelse vil komme til anvendelse for overføring av ansatte til kommunen.

– Jeg mener vi har fått til en god avtale. Arbeidet med å lande avtalen har gått veldig greit. For meg har det vært viktig å finne ei løsning som ikke gir negative konsekvenser for ansatte, barn eller foreldre. Det har vi fått til nå, og barna vil møte de samme ansatte som før i hverdagen. Det betyr mye for meg sier Ove Martin Johansen.

Kommunedirektør Karl-Anton Swensen mener det er riktig grep av kommunen å erverve barnehagen.

– Dette er en meget veldrevet barnehage som vi kan lære en del av i drift av i andre kommunale tjenester. Spesielt vil jeg trekke fram at Heimen barnehage er et miljøfyrtårn, og der kan vi lære mye. Kommunen jobber mye med klima og miljø, blant annet i forbindelse med klima- og miljøplanen som er under utarbeidelse, sier kommunedirektøren, som også takker Ove Martin Johansen for et veldig godt samarbeid i overtakelsesprosessen og det arbeidet han har gjort for å bygge opp Heimen barnehage de siste 20 årene.

Avtalen mellom kommunen og barnehagen er at barnehagen skal drives som tidligere.