Samlet de barnehageansatte til felles kurs

Rundt 180 ansatte i barnehagene i Nærøysund var samlet på et felles kurs nå ved starten av barnehageåret. Der lærte de mer om ASK i lek.

Rådgiverne Helle Mørch Horseng (t.h.) og Kitt Sagmo (t.v.) fra Nærøysund kommune er godt fornøyd med fagdagen ledet av Lena Østbø og Charlotte Liamo fra Statped.

ASK står i barnehagesammenheng for alternativ og supplerende kommunikasjon. Dette er en læringsmetode som blant annet bruker bilder og tegn i kommunikasjonen med barna. Dette gjelder både i kommunikasjon med barn med språkutfordringer og samtidig alle andre.

De ansatte i barnehagene i Nærøysund hadde en innføring i ASK med representanter fra Statped ved starten av barnehageåret i 2023. Nå, ett år senere, fikk de en videreføring. Denne gang var det spesielt fokus på bruk av ASK i lek.

– Lek er viktig i barnehagen. Samtidig vil vi at alle ansatte i barnehagene i kommunen skal kjenne til ASK, sier Kitt Sagmo, som er rådgiver innenfor barnehageområdet i Nærøysund.

Det var Lena Østbø og Charlotte Liamo fra Statped i Trondheim ledet de barnehageansatte gjennom kursdagen den 22. august. Kurset besto av både teori og praktiske oppgaver som deltakerne løste i grupper.