Roser Kolvereiddagene for gode smitteverntiltak

Arrangørene tok viktige grep for å sikre smitteverntiltak på Kolvereiddagene. Blant annet ble det gjennom hele martnasområdet hengt opp plakater med smittevernråd.

Kommuneoverlege Sabine Moshövel i Nærøysund kommune mener at arrangører og publikum på Kolvereiddagene viste at det går an å gjennomføre gode arrangement om man er nøye med smitteverntiltakene.

– Jeg vil takke både publikum og komiteen for at de har overholdt smittevernreglene og tatt hensyn under arrangementet i den spesielle situasjonen vi er i, sier kommuneoverlege i Nærøysund Sabine Moshövel.

Kommuneoverlegen mener at Kolvereiddagene er et godt eksempel på at det er mulig å gjennomføre arrangement av denne typen om en holder høyt fokus på smittevern også under koronasituasjonen. Erfaringene som er høstet på Kolvereiddagene vil være nyttig i det videre arbeid med planlegging av tilsvarende arrangementer.

– Smittevernet har hatt høy fokus både i martnasgata og på arrangementene på torget, sier Moshövel. Dette har også ført til at publikum og besøkende har overholdt anbefalingene.

Kolvereiddagskomiteen har vært tydelig hvordan de ønsket at publikum oppfører seg og satt fokus på smittevern på alle arrangement.  Kommuneoverlegen var selv til stede på ett av arrangementene og roser også publikum for at de fulgte retningslinjene som var lagt for å hindre smittespredning.

– Det er nok mange som har satt pris på å få være med på et slikt arrangement og har støttet opp økonomisk både publikum og næringslivet. Kolvereiddagskomiteen har funnet nye løsninger for å gi folk de tradisjonelle dagene med den situasjonen vi har, sier kommuneoverlegen, og peker blant annet på løsningen med digital overføring av konsertene som har gjort at folk kunne være med på arrangementene hjemme fra sin egen stue. Gode serveringsløsninger, høyt fokus på hygiene og god avstand mellom publikum ved bordene på torget har også vært med på gjøre arrangementet vellykket med tanke på smittevern.