Restarter det tverrfaglige innsatsarbeidet

Mange av de som jobber for og med barn og unge i Nærøysund var med på restartsmøtet for Bedre tverrfaglig innsats - BTI i Nærøysund på torsdag 9. februar.

Før kommunesammenslåingen ble det gjennomført et prosjekt med BTI – Bedre Tverrfaglig Innsats i Ytre Namdal og Bindal. Etter en pause settes dette arbeidet i gang igjen i Nærøysund for å forebygge og oppdage vansker barn har i tidlig alder gjennom samarbeid på tvers av fagområdene.

Torsdag 9. februar 2023 var representanter fra barnehager, skoler, helsestasjon, barnevernet, PPT og andre instanser som på ulike måter jobber med og for barn i Nærøysund på et restartsmøte for BTI.

BTI handler om tidlig innsats for å oppdage og følge opp vansker hos barn i tidlig alder. Dette kan være forhold i hjemmet, egenskaper ved barnet eller andre ting som skaper utfordring for barnet.

BTI skal sørge for et samarbeid mellom ulike tjenester for å unngå at noen havner mellom to stoler og kanskje ikke blir fanget opp av hjelpeapparatet eller ikke får tilstrekkelig og riktig hjelp. Tanken er at de kommunale tjenestene skal virke helhetlig for brukerne. Det skal legges til rette for at det blir sammenheng mellom de tjenestene barna er en del av uten av det blir brudd i oppfølgingen. Også barnet selv, samt foreldrene skal involveres i arbeidet for å sikre god brukermedvirkning.

Det er stor interesse for BTI-arbeidet i Nærøysund. På restartsmøtet deltok blant andre Tove Kristin Steen fra

BTI-rådgiver i Nærøysund Irene Haug, Tove Kristin Steen fra KORUS Midt og kommunalsjef for Oppvekst og familie Kirsti Sandnes Fjær holdt innlegg for deltakerne på restartsmøtet.

Kompetansesenter for rus – Midt-Norge (KORUS). KORUS har det overordnede ansvaret for BTI-arbeidet på landsbasis. I tillegg er flere andre kompetansesenter involvert i BTI-arbeidet.  Statsforvalteren er også med på arbeidet sammen med kommunens egne tjenester. Et bedre overordnet tverrfaglig arbeid for å fange opp problemer hos barn og unge er nedfelt i velferdstjenesteloven fra 2014.

– For oss i Nærøysund er dette arbeidet i tråd med premissene i samfunnsplanen, forteller Irene Haug, som er BTI-koordinator i Nærøysund.

I forkant av restarten er det gjennomført en spørreundersøkelse blant de som jobber i tjenestene, og den viser at det kan være mye å hente på tettere tverrfaglig samarbeid.

Irene Haug sier at et jobbes mye bra på dette området i Nærøysund, samtidig er det viktig å sette BTI på dagsorden slik at alle som jobber med og for barn og unge får en felles forståelse for at det er nødvendig å jobbe på tvers for barnas beste.

I tillegg til innlegg fra Tove Kristin Steen, Irene Haug, samt kommunalsjef for Oppvekst og familie Kirsti S. Fjær jobbet deltakerne på restartsmøtet med gruppeoppgaver for å legge grunnlaget for videre arbeid med BTI i Nærøysund.

Du kan lese mer om BTI på forebygging.no

Irene Haug
Familieveileder