Rektor lurte lærerne på 1. april

Rektor Mona Solsem ved Nærøysundet skole ga de ansatte beskjed om at blant annet måtte arbeidsrommet til lærerne stenges på grunn av inneklimaet. Dette var en aprilsspøk hun holdt på hele arbeidsdagen den 1. april.

Fredag var det 1. april og rektor Mona Solsem ville spille sine ansatte et puss som varte helt til de gikk hjem, fortsatt usikre på om det var aprilspøk eller ikke. Da måtte de forberede seg på å leve en enda trangere tilværelse på skolen.

Fredag ga rektor beskjed til de ansatte om at deler av skolen måtte stenges etter inneklimamålinger. Det er allerede trangt om plassen på skolen og det er vanskelig å finne alternative rom for to klasser, arbeidsrom for elevene. Det har nylig vært gjennomført inneklimamålinger på skolene i kommunen og dette var bakgrunnen for rektors spøk.

Med seg på spøken fikk hun representanter fra kommunens byggdriftavdeling som satte ut «måleinstrument» som skulle bekrefte eller avkrefte at inneklimaet var så ille som undersøkelsen skulle ha vist. «Måleinstrumentene» viste ifølge avlesningen at dette var tilfellet etter at de hadde stått framme hele dagen. Da de ansatte dro hjem fra jobb fredag ettermiddag var spøken ennå ikke avslørt av rektor.

– Det er 1. april hele dagen, så jeg sa ikke noe før de dro hjem. Noen trodde nok det var en spøk, mens andre var frustrerte for at de måtte finne alternative løsninger for neste skoleuke, forteller rektor. Også kommunens kommunikasjonsrådgiver var innom på skolen for å lage sak om forholdene og for å gjøre historien mer troverdig. Verneombud Ann Kristin Blikø Tømmervik var en av de som var skeptisk til historien, men den virket litt mer sannsynlig når flere utenfor skolen var involvert.

Foreldrene ble informert om at det var en spøk på gang før de ansatte fikk vite dette.

Når det nå står på kommunens hjemmeside at det var en spøk kan kanskje de ansatte som fryktet at de fra og med mandag måtte finne en alternativ plassering av to skoleklasser, arbeidsrom til lærerne og skolekjøkken puste litt lettere ut og innse at de har blitt utsatt for APRILSNARR.

Med slike inneklimamålere - satt ut av vaktmesterne - lurte rektor ansatte ved skolen, blant andre verneombud Ann Kristin Blikø Tømmervik.