Presentasjon av undersøkelser i Fingalshula

Det er den siste tiden gjennomført en geologisk utredning av Fingalshula i Gravvik. Fredag 23. august klokken 11.00 vil det bli en foreløpig presentasjon av det arbeidet som er gjort på Coop Marked i Naustbukta.

Ett av maleriene i Fingalshula

Nærøysund kommune og Trøndelag fylkeskommune har i samarbeid og med medfinansiering fra Riksantikvaren engasjert NGI – Norsk Geologisk institutt til å gjennomføre en geologisk undersøkelse av Fingalshula. NGI har gjort undersøkelser for å lære mer om risikoen for ras i og rundt hula. I tillegg vil undersøkelsen gi et grunnlag for å beskrive hva som kan gjøres for å sikre dette kulturminnet mot ras i framtiden. Det gjelder både ved inngangen og inne i hula.

NGI har dessuten gjort en 3D-skanning av hula.

Fingalshula i Gravvik har over 40 hulemalerier, som er datert til å være over 3000 år gamle. Dette er den største samlingen av hulemalerier i landet. Hulen er stengt for allmenn ferdsel, både på grunn av rasfare og for unngå slitasje på kulturminnet.

Klokken 11.00 fredag 23 august vil forskerne som har gjennomført undersøkelsene være til stede på Coop Marked Naustbukta for å fortelle om sine undersøkelser. Dette er en foreløpig rapport. Representanter fra kommunen og fylkeskommunen vil også være til stede. Presentasjonen er åpen for alle interesserte.