Omprofileringen er i gang

Veronika Iren Hestø og Bjørn Helge Valø fra Bjørn H Design byttet denne uken ut de første utendørs kommuneskiltene til ny logo. De øvrige vil bli byttet ut fortløpende.

Koronasituasjonen og andre årsaker har gjort at arbeidet med å omprofilere kommunens bygninger ved å ta bort de gamle kommunenavnene og kommunevåpnene har blitt litt forsinket. Nå er derimot arbeidet i gang, og det er en lokal aktør som har fått oppdraget med å gi byggene nytt ansikt.

Nærøysund kommune valgte i august etter en konkurranserunde å inngå en treårsavtale med Rørvik-firmaet Design Bjørn H når det kommer til skilting og annen merking av kommunale bygninger og kjøretøy. Avtalen omfatter omprofilering av eksisterende bygg og kjøretøy, samt ny merking på biler og bygg. I tillegg omfatter avtalen en del annet profileringsmateriell.

Nå har arbeidet kommet i gang, og endelig har de første skiltene utendørs blitt endret. Det skjedde denne uken da skiltene utenfor Rørvik Samfunnshus ble omprofilert fra Vikna kommune til Nærøysund kommune. Nytt hovedskilt på veggen er under bestilling og vil være på plass om kort tid. Det er også bestilt nytt hovedskilt til kommunehuset på Kolvereid.

Tar litt etter hvert

I tillegg til skiltene ute på Rørvik er også flere gamle kommunelogoer på innsiden av samfunnshuset under utskifting.

– Vi må ta de skiltene som vises best nå, og håper å være ferdig med det om kort tid. Det er et omfattende arbeid å få oversikt over alle steder de gamle kommunevåpnene befinner seg, men vi håper å få kontroll over dette om ikke lenge, sier kommunikasjonsrådgiver i Nærøysund kommune Morten Wengstad. Det vil nok stå både Vikna og Nærøy kommune på en noen bygninger og kjøretøy i tiden framover. Men på sikt skal alt bli merket med Nærøysund.

– Vi har blant annet valgt å ikke endre navn på store deler av bilparken i år ettersom vi skal inngå en ny leasingavtale ved årsskiftet. Da blir det de nye bilene som blir merket med Nærøysund, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Egen designprofil

Skiltene følger Nærøysund kommunes nye designprofil som er et verktøy som skal gjøre at kommunen skal ha et enhetlig uttrykk på alt av skilt, dokumenter og andre visuelle uttrykk. Designprofilen bygger på kommunevåpenet og er også lokalt utarbeidet. Det er Kasia Dynowska ved Nowa Designverksted i Rørvik som har utarbeidet profilen.

– Vi er veldig fornøyd med profilen og prøver å bruke den i alle sammenhenger der kommunen skal profilere seg, sier Morten Wengstad.

Bjørn Helge Valø byttet mandag ut Vikna kommune med Nærøysund kommune på skiltene utenfor Rørvik samfunnshus.