Nye vannområdekoordinatorer på plass

Kommunene i Namdalen samarbeider om vannforvaltning. Nå er to vannområdekoordinatorer for Namdalen kommet på plass.

Øyvind Sundet og Ingeborg Helene Johnsen er Namdalens nye vannområdekoordinatorer. Foto: Ove Magne Ribsskog, Flatangernytt

Vann er viktig for alt liv. Etter vannforskriften skal alle vannforekomster kunne klassifiseres til god kjemisk og økologisk tilstand som et minimum. Dette er viktig for mangfoldig natur, drikkevann, fiske, rekreasjon og god folkehelse og gjelder selv den minste bekk, vatn, elv, vatn, innsjø, kystvann og grunnvann.

For å hjelpe kommunene med å optimalisere vannforvaltningen, er to vannområdekoordinatorer nå ansatt i faste stillinger. Disse skal spille en nøkkelrolle i å ivareta vannmiljøet i alle de ti kommunene i dette namdalssamarbeidet og sikre at miljømålene i vannforskriften blir nådd.

To koordinatorer

De to vannområdekoordinatorene er Ingeborg Helene Johnsen og Øyvind Sundet

Ingeborg Helene Johnsen er fagleder. Hun er utdannet Marinbiolog ved Nord universit, med master i biologi og akvakultur. Bakgrunn som blant annet Kvalitetskoordinator i havbruksnæringen. Hun vil få kontorsted Flatanger.

Øyvind Sundet er utdannet Naturforvalter ved NMBU med spesialisering innen vann- og fiskeforvaltning. Bakgrunn fra blant annet Sjøørret Sørlandet. Han får kontorsted Namsos.

Vannområdekoordinatorene skal jobbe tett med lokale myndigheter, interessenter og publikum for å øke kunnskapen og verdsettingen av vannressurser, bidra til å sikre en helhetlig vannforvaltning, samt være bindeledd mellom kommunene og vannregionsutvalget (fylkeskommunen), statsforvalter og øvrige etater.

Lokal kontakt

I tillegg er det en kontaktperson i hver kommune. I Nærøysund er det rådgiver Frode Setran som vil ha denne oppgaven og være bindeleddet mellom vannområdekoordinatorene og kommunen i oppfølging av lokale oppgaver

Kommunens kontaktpersoner og vannområdekoordinatorene utgjør sammen arbeidsutvalget i vannområdet. I kommunen er det teknisk avdeling som har størst ansvar i forhold til kommunens vannforvaltning. Det oppfordres til å ta kontakt med kommunens kontaktperson eller teknisk avdeling ved spørsmål eller innspill knyttet til vannforvaltningen i kommunen.

Oppgavefellesskapet er organisert med hjemmel i kommunelovens §19, og er et forpliktende samarbeid mellom alle 10 namdalskommuer. Oppgavefellesskapet har et eget representantskap bestående av alle namdalsordførere, og en egen administrativ styringsgruppe bestående av kommunedirektørene i Namdalen i tillegg til en representant fra henholdsvis Trøndelag fylkeskommune og Statsforvalteren i Trøndelag. Styringsgruppen ledes av kommunedirektøren i Flatanger, som også er daglig leder for oppgavefellesskapet.

Frode Setran
Rådgiver Landbruk