Navnet er Feskarbyvegen

Veien som starter her ved Bakkalandet XO-bygget og går ned mot Kolvereidvågen får nå navnet Feskarbyvegen. Det har navnekomiteen i Nærøysund nå vedtatt.

Navnekomiteen i Nærøysund kommune har vedtatt av Feskarbyvegen er det nye navnet på det som tidligere het Nyvegen på Kolvereid.

I sitt møte 3. november 2021 har navnekomiteen i Nærøysund vedtatt at Feskarbyvegen blir det nye navnet på veien fra hotellet og ned mot Kolvereidvågen. Veien som fram til nå har hatt navnet Nyvegen måtte skifte navn etter kommunesammenslåingen på grunn av det ikke kan være to veier som heter det samme i en kommune. Det er også en Nyvegen ved innkjøringen til Rørvik.

Feskarbyvegen var ett av mange navneforslag som inn fra befolkningen. Leder i Nærøy Historielag Solveig Livik Solvang kom med forslaget Feskarbyvegen. Begrunnelsen er at det var mange yrkesfiskere som etablerte seg i området på 1940-60-tallet, og det har siden gått under betegnelsen «Feskarbyn».

Det er ønskelig å bruke stedsrelaterte navn som er viktig å ta vare på. Av alle innkomne forslag var det «Bakkanvegen» som var ønsket av flere. Språkrådet tilrådde at skrivemåten måtte være «Bakkavegen». Kommunedirektøren vurderer det slik at navnet da mister litt av sin betydning og identitet. «Feskarbyen» er et kjent navn som brukes av mange på Kolvereid, men som i dag ikke eksisterer som et offisielt navn. Vegparsellen går fra Sentrumsgata og ender i «Feskarbyen».

Kommunedirektøren foreslår derfor «Feskarbyvegen» som nytt navn til erstatning for «Nyvegen». «Feskarbyvegen» anses som entydig og riktig og synes å høve godt som navn på veiparsellen. Navnet vurderes også å være godt forankret lokalt.

Vedtaket i navnekomiteen var enstemmig.

Dette er veien som nå heter Feskarbyvegen

Saksframlegg med vedtak (PDF, 542 kB)