NAV kan gi råd ved økonomiske problemer

Avdelingsleder Sangeetha Skarstad og gjeldsrådgiverne Irene Høvik og Johnny Karlsen oppfordrer personer med betalingsutfordringer om å ta kontakt for å få hjelp til å ordne opp i økonomien.

Matvareprisene øker, renta har økt og strømprisene har i vinter vært høyere enn vi har opplevd tidligere. Dette medfører økt press på økonomien for de fleste. Og for enkelte så mye at man får problemer med å betale alt. NAV Nærøysund har gjeldsrådgivere som kan gi råd og hjelp til de som har betalingsutfordringer – og de ønsker at man tar kontakt så tidlig som mulig for å unngå at man havner i gjeldsfella.

I løpet av første kvartal fikk NAV Nærøysund 28 nye saker der innbyggere ønsket hjelp av gjeldsrådgiverne. I tillegg har noen henvendelser blitt løst uten at det har blitt startet sak.

– Noen tar kontakt tidlig. Det bidrar til at vi kan løse saken på en god måte før det går for langt, sier Johnny Karlsen, som sammen med Irene Høvik og Vivian Lysfjord er de som jobber som gjeldsrådgivere hos NAV Nærøysund. Karlsen og Høvik understreker viktigheten med å ta kontakt tidlig, dersom man opplever at man ikke lenger har full kontroll over privatøkonomien.

– Jo lenger man venter og regningene hoper seg opp, jo mer stiger kostnadene på gebyrer, renter og inkassokostnader, sier Irene Høvik.

Det kan være flere grunner til at noen får så store økonomiske problemer at de må kontakte gjeldsrådgiverne. Den siste tidens prisstigning og renteøkning har skapt utfordringer for mange. Samtidig er det også andre faktorer som spiller inn. Personlige livskriser som samlivsbrudd, endring av arbeidssituasjonen – inkludert arbeidsledighet og helsesituasjon vil ha påvirkning på økonomien.

– Dette kan slå inn fort og alle har ikke det økonomiske grunnlaget for å håndtere slike situasjoner, sier Sangeetha Skarstad, som er avdelingsleder ved NAV Nærøysund. Mange synes det er skambelagt å ta kontakt for å få hjelp med økonomien, men det er en vei ut av problemene, sier Skarstad.

Når man kontakter NAVs gjeldsrådgivere så blir man invitert til en samtale om økonomien. Her går gjeldsrådgiver og den som har tatt kontakt gjennom vedkommendes inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld. Man ser på muligheter for å finne løsninger. NAV Nærøysund har tilgang til NAVs kompetansesenter for gjeldsrådgiving på Steinkjer. Kompetansesenteret har god kunnskap og erfaring med gjeldsrådgivingsarbeid og godt samarbeid med blant annet kreditorer, namsmann og andre instanser.

Hvordan saken løses er individuelt for hver sak. Gjeldsrådgiverne skal være en god støttespiller og en objektiv tredjeperson som kan se på den enkeltes sak med nye øyne. Som oftest er det en vei ut. Og noen ganger er faktisk ikke situasjonen så ille som man først hadde trodd.

Det koster ingenting å få gjeldsrådgivning gjennom NAV. Samtidig understreker gjeldsrådgiverne at det er den enkelte som er ansvarlig for sin egen gjeld. NAV går ikke inn og dekker gjeld, men kan være behjelpelig med å utarbeide løsninger som for eksempel nedbetalingsforslag, søknad om gjeldsordning, forhandling av renter med mer. I tillegg er gjeldsrådgiverne behjelpelig med å sette opp budsjett. Det er viktig å ta kontakt så tidlig som mulig når man opplever økonomiske utfordringer.

Det er den enkelte selv som vet når det trykker mest økonomisk. Enkelte av de som har tatt kontakt med NAV har blitt oppfordret til dette gjennom arbeidsgiver. Arbeidsgivere som opplever at ansatte får flere krav om lønnstrekk kan gi råd om at den ansatte tar kontakt for å få hjelp. Økonomiske bekymringer kan fort gi helsemessige utfordringer for den ansatte. Familie og venner som tror at noen av deres nærmeste har økonomiske problemer kan også gi råd om at man kontakter gjeldsrådgiverne.

Noen råd for å unngå økonomiske utfordringer:

• Tilpass utgiftene etter dine inntekter – lag budsjett
  • Kan du redusere utgifter? Gå igjennom alle abonnement, forsikringer, forbruk og andre kostnader og se om noe kan reduseres eller avsluttes. Vurder nødvendigheten av nye innkjøp
  • Ikke dekk utgiftene med forbrukslån og kredittkort
  • Svar på brev du får fra Namsmannen og andre kreditorer så raskt som mulig.
  • Ta kontakt med gjeldsrådgiver så tidlig som mulig for å få hjelp, dersom du har økonomiske problemer

NAVs økonomitelefon: 55 55 33 39, er et lavterskeltilbud der det gis økonomisk råd og veiledning over telefon.

For kontakt med gjeldsrådgiverne ved NAV Nærøysund: ring 55 55 33 33