Nærøysund kommune ønsker framtidige arbeidskolleger velkommen.

Maria Staudenmann, Anita Simble, Åsa Sund Sørvik, Victoria Hansen, Ann Elise Johnsen, Trine Lise Gjeseth, Eline Devik, Sunniva Pettersen og Marte Flosand er ni av de ti fra Nærøysund som nå starter på det desentraliserte sykepleierstudiet. En ny 4 årig regional nett- og samlingsbasert sykepleierutdanning er startet ved Nord universitet i Namsos denne høsten. 10 av de 19 som startet på studiet er hjemmehørende i Nærøysund. Nærøysund ser fram til å motta nye sykepleiere om fire år.

Det er nå ti personer i Nærøysund som har startet på bachelorutdanningen i sykepleie. Utdanningen er desentralisert og deltid ved Nord Universitet. Sykepleierutdanningen går over 4 år. Studiet kan kombineres med jobb. Av de 19 plassene som er lagt til Namdalen, har 10 personer fra Nærøysund kommune fått studieplass. 8 av deltakerne jobber innen Helse og velferd i kommunen.

Bakgrunn for studiet er å sikre lokal rekruttering av sykepleiere til distriktene i Nordland og nordre del av Trøndelag

Utdanningsmodellen skal sikre fleksibilitet og tilgjengelighet. Den skal også gi mulighet til å utdanne egne innbyggere for å sikre lokal rekruttering av sykepleiere

Totalt er det opp mot 90 studieplasser fordelt på fem regioner der Nord Universitet har sykepleierutdanning, der Namdalen altså har 19 plasser.

Nærøysund kommune støtter utdanningen, og ser fram til å få flere sykepleiere med på laget.