Nå starter aktivitene i aktivitetshuset opp igjen

Etter en god sommerferie begynner lagene som står for aktivitetene i Rørvik aktivitetshus å komme i gang igjen. Også i høst er det mye som foregår i lokalene på aktivitetshuset, og husk at alle aktivitetene som er på programmet er åpen for alle.

Aktivitetsleder Tone Iren Nygård er sammen med de frivillige på Rørvik aktivitetshus klar til å starte en ny sesong med mange aktiviteter som er åpen for alle i kommunen.

Rørvik aktivitetshus er en møteplass for alle nærøysundere. Det er per tiden tretten frivillige lag og foreninger som har tilhold i bygget og som gjenytelse skal de bidra til arrangement som er åpent for alle som er interessert.

I sommer har frivilligheten hatt sommerferie og det har vært rolig på aktivitetshuset, men nå begynner det å skje ting i huset i enden av Elvegata på Rørvik.

– Fra uke 35 er vi i gang for fullt med programmet, men vi tyvstarter allerede i uke 34. For å få full oversikt over programmet følg med på Friskus eller vår facebook-gruppe, sier aktivitetsleder Tone Iren Nygård.

Det meste av det faste opplegget som foregikk før sommerferien starter opp igjen nå. Det blir blant annet spillkvelder, bridgekvelder, bingo, kar-kaffe, kveldsmattreff, sytreff, andakt, temamøter og generasjonssang.

Sangøvelsene med Blåklokkekoret starter opp igjen i starten av september. Blåklokkekoret er et demensvennlig kor som gjennomføres i samarbeid med kulturskolen og som er åpent for alle som har lyst til å være med og synge. Blåklokkekoret møtes hver tirsdag klokken 11.30 fra 3. september.

På Rørvik aktivitetshus er det også mulig å få seg et godt måltid i selskap med andre. Hver torsdag inviterer Mental Helse Ytre Namdal til middagsservering på Møteplassen. Hver tirsdag klokken 13.30 er det måltidsfellesskap på Blåklokkestua. Her er det lagene som benytter aktivitetshuset som bytter på å stå for serveringen. Maten tilberedes ved kjøkkenet på Rørvik sykestue.

– Meld fra innen mandag klokken 10.00 dersom du vil komme og spise sammen med oss, sier Tone Iren Nygård som legger til at det er plass til mange fler på disse måltidssamlingene.

I tillegg til de faste arrangementene som er kjent fra før sommeren er det flere nye ting på trappene på aktivitetshuset. Blant annet blir det kniv- og slirekurs, det blir kurs i håndverksteknikken sveiping, digihjelp-kurs og det blir filmkvelder.

– Vi skal ha en ordning der vi stemmer om hvilke filmer som skal vises. Vi vil på disse kvelden selge brus og popkorn, forteller Tone Iren Nygård.

Forholdsvis nytt er også samarbeidet med biblioteket der aktivitetshuset har fått et eget bibliotekpunkt hvor man kan lån med seg en bok.

– Vi jobber med flere arrangement utover høsten, så følg med på Friskus og Facebook. Vi har også plass til flere lag og foreninger som har lyst til å bidra til aktivitet på aktivitetshuset, sier Nygård. Det er gratis for lag og foreninger å bruke aktivitetshuset, men da må de som gjenytelse bidra til aktiviteter som er åpen for alle innbyggere i Nærøysund.

Det er etablert et bibliotekpunkt på aktivitetshuset hvor du kan låne med deg en bok.

Tone Iren Nygård
Aktivitetsleder/samfunnskontakt