Nå skal de kommunale avgiftene betales månedlig

Fra nå blir kommunale avgifter og eiendomsskatt i Nærøysund fakturert månedlig

Kommunestyret i Nærøysund har vedtatt at kommunale avgifter og eiendomsskatt fra nå skal faktureres månedlig. Det gjør at innbyggerne slipper å betale større beløp fire ganger i året, men i stedet betale faste mindre beløp tolv ganger i året.

Årets første fakturaer for kommunale avgifter sendes ut denne uken. Summen er lavere enn det man er vant med fra tidligere. Årsaken til dette er at kommunestyret nå har vedtatt at kommunale avgifter og eiendomsskatt skal betales inn over tolv terminer – mot fire årlige terminer tidligere.

Bakgrunn for dette er at kommunen har fått mange henvendelser fra innbyggere som har ønsket å dele opp fakturaer for de kommunale avgiftene når de har kommet kvartalsvis. For å imøtekomme dette blir det månedlig fakturering – og dermed mer forutsigbart for innbyggerne. Månedlig faktura er vanlig hos de fleste tjenesteleverandører, og det er naturlig at kommunen også tilbyr dette.

På sikt jobber vi for å kunne tilby årlig betaling og fire terminer som et alternativ for de som ønsker dette. Foreløpig er det tekniske begrensninger som stopper det.

Se sakspapirer fra kommunestyret her