Nå begynner ombyggingen til aktivitetssenter

Nå begynner ombyggingen av tidligere Vikna bo- og servicesenter til nytt aktivitetsbygg.

Nærøysund kommune har inngått avtale om ombygging av tidligere Vikna bo- og servicesenter til nytt aktivitetsbygg for kommunens innbyggere. Nærøysund Entreprenør har fått oppgaven med å bygge om huset slik at det både kan brukes av kommunens egne tjenester og frivillige lag og foreninger.

Som en del av Vikna kommunes prosjekt Helse for framtida har det lenge foreligget planer om å bygge om de tidligere omsorgsleilighetene på Vikna bo- og servicesenter til et nytt aktivitetshus for Nærøysund kommunes innbyggere.

På dagtid skal deler av bygget brukes av kommunens egne tjenester. Blant annet skal en del brukes som dagsenter for demente. I en annen del av bygget skal det etableres dagsenter for miljøtjenesten. Miljøtjenesten skal også ha avlastningsboliger i denne enden av bygget.

Resten av bygget skal omgjøres til kontorer og møtelokaler for lag og foreninger i Nærøysund kommune. Det er dessuten plass til lagring av utstyr for frivilligheten i kjelleren på bygget.

Nærøysund kommune har nå inngått avtale med Nærøysund Entreprenør som skal stå for ombyggingen. Entreprenøren setter i gang arbeidet i disse dager. Totalkostnaden på ombyggingen er 11,5 millioner kroner. Målet er at bygget skal ferdigstilles innen 1. august i år.

For Nærøysund kommunes del er det positivt at et gammelt bygg nå får nytt liv. Gjenbruk er viktig, samtidig som dette dekker mange behov både for kommunens tjenester og for lag og foreninger i kommunen.

Vikna bo- og servicesenter har tidligere vært omsorgsboliger. Beboerne her flyttet i 2019 over i nye boliger på Rørvik helsesenter. Siden den gang har store deler av bygget stått tomt, men en del er allerede tatt i bruk av Vikna LHL og Mental Helse Ytre Namdal.

Totalt er bygget på rundt 1000 kvadratmeter, rundt 600 av disse skal kunne brukes til ulike formål for frivillig sektor. Sist uke var det et informasjonsmøte om bygget og mulighetene. Der kom det inn en del innspill til hva aktivitetsbygget kan brukes til fra de rundt 40 deltakerne på møtet.

Lag og foreninger eller andre som har innspill og spørsmål om bruk av Aktivtetshuset kan kontakte aktivitetsleder Tone Iren Nygård.

Slik er planene for det nye aktivitetssenteret på Rørvik