Markerte «Hva er viktig for deg?»-dagen

På "Hva er viktig for deg?"-dagen brukte helsepersonell anledningen til å sette seg ned og snakke med brukerne av helsetjenestene. Her er sykepleier Anna Elisabeth Skotvik fra hverdagsmestringsteamet i prat med Ragnhild og Kåre Leirvik.

9. juni er den nasjonale «Hva er viktig for deg?»- dagen. I Nærøysund ble dette blant annet markert med at alle ansatte innen helsevesenet hadde buttons med spørsmålet «Hva er viktig for deg?» og hadde ekstra fokus på å høre hva som er viktig for brukerne av helsetjenestene.

Det er Folkehelseinstituttet og KS som har tatt initiativet til «Hva er viktig for deg?»-dagen som avholdes hvert år. Tanken bak er å synliggjøre en viktig retningsendring i helsevesenet. Det handler om å se hele mennesket – ikke sykdommen, det som feiler deg og begrensningene.

Nærøysund kommune har etablert et eget hverdagsmestringsteam som består av sykepleier, ergoterapeut og fysioterapeuter. DisseDeltakerne på samlingen på Bjørkåstunet ble utfordret til å være med på en trimøkt   jobber daglig med å finne gode individuelle løsninger for brukerne. Det handler om å gi brukerne en mer aktiv hverdag der de kan ha mulighet til å gjennomføre aktiviteter som er viktig for den enkelte. Det kan være at man har mulighet til å gå på butikken selv, eller dusje uten hjelp.

Spørsmålet «Hva er viktig for deg?» erstatter «Hva kan vi hjelpe deg med?». Dersom brukerne får hjelp til oppgaver de like greit kan gjøre selv så gjør det dem til en passiv mottaker i stedet for å være en aktiv deltaker. Ved å være aktiv holder man seg som oftest frisk lenger.

«Hva er viktig for deg»-dagen ble markert i hele helsesektoren i Nærøysund. Alle ansatte hadde fått utdelt buttons med spørsmålet «Hva er viktig for deg?» for å gjøre dette til en samtalestarter med brukerne. I tillegg inviterte Hverdagsmestringsteamet til en samling på Bjørkåstunet på Kolvereid der de informerte om sitt arbeid, serverte kaffe og brukte tiden til å sette seg ned og prate med noen av de som hadde møtt fram for å høre om hva som var viktig for dem. I tillegg var det tid til en liten trimøkt for å få alle i aktivitet – for det å være i aktivitet er et av hovedmålene med hverdagsmestringstanken.