Mangfoldig kulturskole med muligheter for mange

Petter Storsul (bass) og Balder Brun (gitar) spilte nylig på skolekonsert og er blant de eldste ungdommene i kulturskolen. Her sammen med lærer Dag Aksel Overholt.

Nærøysund kulturskole har også i år en økning i antall elever og et mangfold av tilbud som de opplever treffer interessene til små og store. Neste år håper kulturskolen på enda flere elever, ved å tilby enda flere aktiviteter for barn og unge. Søknadsfristen er 1. juni.

Kulturskolen som nylig feiret 40 år startet opp som musikkskole i 1982.

– Det er lenge siden kulturskolen var synonymt med musikkskolen. Nå har vi et mye bredere tilbud. Musikk er fortsatt en viktig del av tilbudet vårt, men det er ellers et stort mangfold av aktiviteter, forteller kulturskolerektor Brynjulf Flasnes som gleder seg over at det er stor interesse for kulturskolen.

Kompani-dans

Mangfoldet gjør at flere finner tilbud de vil være med på, forteller rektoren. Han trekker fram dansetilbudet som skjøt fart da kulturskolen ansatte egen dansepedagog for to år siden. Nå er det 170 danseelever i ulike aldre, og det nyeste tilbudet til høsten er at de mest ivrige danserne kan melde seg på Kompaniet, hvor de får utfolde seg og opptre enda mer.

Moderne dans fra jubileumsforestillinga i vinter da kulturskolen feiret 40 år

Fra 3 til 72 år

– Vi har blant annet tilbud om barnedans for barn fra tre år, opplyser Brynjulf Flasnes. De fleste av elevene i

Ivar Moen(72) har lenge drømt å lære seg å spille saksofon. Nå er han eldste elev i Nærøysund kulturskole

kulturskolen er mellom 6 og 19 år, men med barnedansen og instrumentopplæring også til voksne så er det et bredt spekter av elever i kulturskolen. Den eldste eleven er 72 år, og han hadde lenge drømt om å lære seg å spille saksofon.
-Jeg har alltid vært interessert i musikk og endelig fikk jeg muligheten til å lære å spille saksofon, sier Ivar Moen (72).

Desentralisert tilbud

– Kulturskolen er dessuten et desentralisert tilbud, hvor musikk- og kunstundervisning kan avholdes i grunnskolenes tilpassede lokaler. I kulturbygda Foldereid går over halvparten av grunnskoleelevene i kulturskolen. Dersom det er nok elever som søker tilbyr vi undervisning på alle grendeskolene, forteller rektoren. Unntaket er tilbud som krever spesialrom, som dans. Dansetimene avholdes i SinkabergHansen arena og på Kolvereid skole.

Korpspakken

Kulturskolen har dessuten opprettet et nytt tilbud rettet mot medlemmer kommunens skolekorps. De får halv pris på kulturskolen gjennom den såkalte «Korpspakken». Med dette ønsker kulturskolen å bidra til å styrke korpsene i kommunen.
- Kommunen vår har en lang og stolt tradisjon med korps for unge og eldre, og vi vil lære av andre korps og kulturskoler som har lyktes i å samarbeide for bedre og felles utvikling, sier rektoren.

Drama er kult

I inneværende skoleår har både Foldereid og Kolvereid skoler hatt dramaproduksjoner, hvor mange elever har storkost seg på scenen. Fra høsten vil nytilsatt lærer i drama, Lars Rune Sporildnes utvikle dramafaget i kulturskolen. Han håper det kommer mange som melder seg på teatermoro for 1.-4. klassinger, samt ungdomsteater for de som går i 5 klasse og eldre. Lars Rune har gått dramalinja ved Inderøy videregående, spilt i Spelet om Heilag Olav og Eplene i messehagen samtidig som han har master i musikk og ensembleledelse.

Lars Rune Sporildnes er nytilsatt lærer i drama og musikkfag

«Mat» for Stortinget

Kulturskolen har også fått oppmerksomhet og blitt omtalt på Stortinget med sine nye fag matkunst for elever i åttende klasse og oppover og bakekunst for 5.-7.-klassinger.
– Det er mye kultur i mat, og her får elevene mulighet til å utfolde seg og lage nye retter, forteller Brynjulf Flasnes.

Scene- og musikkproduksjon

For de som ønsker å fordype seg i tekniske deler av kulturlivet finnes det også muligheter i kulturskolen. I tilbudet sceneteknikk får elevene lære seg grunnleggende lys- og lydproduksjon ved ulike forestillinger, i tillegg til at de får prøve seg på ulike arrangement i regi av kulturskolen.
Det er også mulig å melde seg på musikkproduksjon for opplæring i produksjon i studio samt bruk av data, mobiltelefon og nettbrett i produksjonsarbeidet. Begge disse tilbudene er for de som går i sjuende klasse og oppover.

Miljøband

Miljøband er et nytt gruppetilbud med sang og musikk for brukere ved Miljøtjenesten i kommunen. Dette vil foregå samtidig med diskoteket de har hver uke slik at det er mulig å få med seg begge aktivitetene.

-Miljøband er bare en arbeidstittel foreløpig, da det er elever og lærere som sammen får finne på et kult navn. Slik de heter Gromus i Namsos og Gullfiskrockerne på Inderøy, sier rektor Flasnes.

Fritidskortet

Elevavgiften for å delta i kulturskolen er av de rimeligste i Trøndelag, og for at tilbudene skal være enda mer overkommelig kostnadsmessig, er det lagt opp til søskenmoderasjon og rabatt dersom man deltar på flere fag. I tillegg er det mulig å benytte fritidskortet, som tar sikte på å hjelpe familier med økonomiske utfordringer og som dekker kostnadene.
– Vi har med andre ord mye å by på, og håper på et enda flere elever slik at vi kan sette i gang et mangfoldig av tilbud når vi starter opp til høsten. Det er mulig å lese mer om kulturskolen under kultur på kommunens hjemmesider, og det er også her man søker. Søknadsfristen for de som ønsker å starte i kulturskolen fra høsten er 1.juni, avslutter Brynjulf Flasnes.

Les mer om kulturskolen her

Brynjulf Flasnes
Rektor kulturskolen