Mange vil bli barnehagelærer

I likhet med mange andre kommuner er det et stort behov for kvalifiserte barnehagelærere i både kommunale og private barnehager i Nærøysund. For å få en løsning på dette tok kommunen kontakt med Nord Universitet for å få etablert en desentralisert barnehagelærerutdanning i Nærøysund. Målet var å få minst 20 søkere – nå har 55 personer søkt på det nye studietilbudet.

Helle Mørch Horseng og Trine Valø ved Oppvekst og familie i Nærøysund kommune er glad for at Nord universitet raskt tok tak i forespørselen om å få til et desentralisert studietilbud i Nærøysund. De er også veldig fornøyd med søknadsmengden.

– Det har vært en mangel på barnehagelærere. Da vi ofte måtte søke om dispensasjon fra barnehageloven om pedagogtetthet i både kommunens egne barnehager og flere av de private ble vi oppfordret av Statsforvalteren å ta kontakt med et universitet eller høgskole for å få til en desentralisert barnehagelærerutdanning, forteller rådgiver innen Oppvekst og familie i Nærøysund kommune Helle Mørch Horseng. Kommunen tok på nyåret i fjor kontakt med Nord universitet som raskt tok tak i forespørselen og begynte å tilrettelegge for en barnehagelærerutdanning i Ytre Namdal.

– Det har vært en del interesse for et slikt tilbud her i vårt distrikt. Mange har et ønske om et studietilbud som kan kombineres med familieliv og jobb. Det er mulig på dette studiet, sier Trine Valø, som er koordinator for kompetanseutviklingsarbeidet innen oppvekstsektoren i Ytre Namdal.

At interessen for studiet er stort viser søkertallene. Nord universitet hadde satt som krav om at det måtte være minst 20 studenter for at tilbudet kunne starte opp. Da søknadsfristen gikk ut i april var det 55 personer som søkt på studiet. 51 av disse hadde det som førsteprioritet. Over halvparten er hjemmehørende i Ytre Namdal, mens de fleste andre er fra andre deler av Namdalen samt Sør-Helgeland.

– Det er kjempebra oppslutning, og mer enn vi hadde forventet. Vi var spent på om vi klarte å fylle opp de 20 plassene som Nord universitet stilte krav om, sier Helle Mørch Horseng. Det at man kan studere på deltid her man bor betyr mye både for den enkelte og for kommunen. Studentene kan kombinere det med jobb og kommunen sikrer seg at folk blir boende her.

Det er en mangel på barnehagelærere over hele landet. Utdanningsnytt.no presenterte nylig en sak om at på landsbasis mangler det nesten 3000 barnehagelærere, og at bare 65 prosent av barnehagene oppfyller pedagognormen. Samtidig har søkertallene til barnehagelærerutdanningen gått ned med 40 prosent de siste årene. Derfor er søkertallene til det desentraliserte tilbudet i Nærøysund ekstra gledelig.

Nord universitet har tilbud om deltidsstudier også andre steder, blant annet i Levanger og Bodø, og dette har bidratt til at universitetet har fått en betydelig vekst i søknadene til barnehagelærerutdanningen i år.

Deltidsstudiet går over fire år og gir deltakerne en bachelor på linje med de som går et ordinært studieløp på tre år. Studentene vil ha tre fysiske samlinger hvert halvår. Dette vil bli på Kolvereid, hver samling er på fire dager. I tillegg er det faste undervisningsdager på nett og praksis. På dette studiet åpnes det for at for de studentene som allerede jobber i en barnehage kan ta inntil halvparten av praksisen i denne barnehagen.

– Alle barnehagene i Nærøysund har vært involvert i forarbeidet, og vi har tett dialog med både Nord universitet og barnehagene rundt gjennomføringen av praksis, sier Trine Valø.

Det er ennå ikke avklart hvor mange studieplasser det blir eller om alle søkerne er kvalifisert til studiet. Det blir klart ved oppstart i august.

Se mer om tilbudet på Nord universitets nettsider

Les mer på utdanningsnytt.no