MAKS med gode resultater

MAKS Nærøysund omfatter voksenopplæring og flyktningtjenesten i kommunen. Tjenesten kan vise til gode resultat med å få flyktninger ut i videre utdanning eller jobb. Godt samarbeid med flyktningene selv, samt lokalt næringsliv og Ytre Namdal videregående skole har vært viktig for å få til gode resultater.

Nærøysund kommune og de tidligere kommunene Vikna og Nærøy har sammenhengende jobbet med mottak av flyktninger siden 2010. I løpet av disse årene kan man vise til god måloppnåelse. Det vil si andelen av flyktninger som kommer ut i jobb eller videre utdanning etter endt introduksjonsprogram. Etter kommunesammenslåingen i 2020 har andelen som har gått ut i jobb eller videre utdanning variert mellom 59 og 72 prosent. Det er over landsgjennomsnittet. Mange av flyktningene som har kommet til Nærøysund har blitt godt integrert i lokalsamfunnet og kjøpt seg egen bolig i kommunen.

MAKS er forkortelse for Mangfolds og kvalifiseringssenteret. Arbeidet med å kvalifisere nyankommende flyktninger i Nærøysund gjennomføres i tett dialog med den enkelte flyktning. Hver av dem får et individuelt tilpasset opplegg. MAKS samarbeider også med lokale arbeidsplasser – både innad i kommuneorganisasjonen og i det private næringsliv hvor flyktninger får komme og ha språkpraksis. På den måten blir de både kjent med norsk arbeidshverdag og det norske språket. Gode norskkunnskaper er viktig for få fast jobb etter endt introduksjonsprogram.

MAKS har tilhold på Mangfoldshuset, som holder til i de gamle lokalene til Kolvereid skole. I tillegg har de tett samarbeid med Ytre Namdal videregående skole på Rørvik og har undervisning også her. Det gir blant annet unge flyktninger mulighet til å være nært på jevnaldrende og gjør overgangen til annen videregående skolegang ved YNVS enklere.

Se videoen over for å lære mer om MAKS Nærøysund.