Må ha med næringslivet på klima- og miljølaget

Klima- og miljørådgiver Frode Setran og næringsrådgiver Brage Lien vil ha med næringslivet i arbeidet med å utarbeide klima- og miljøplan for Nærøysund kommune

Nærøysund kommune er i gang med å utarbeide en klima- og miljøplan. I den forbindelse er samarbeidet med næringslivet svært viktig. Kommunen ønsker god dialog med lokalt næringsliv rundt dette temaet og inviterer til frokostmøte med fokus på klima, miljø og bærekraft tirsdag 14. februar klokken 8.00 i Sparebank1 SMNs lokaler på Rørvik.

– Godt klima- og miljøarbeid er viktig for arbeidslivet. En omstilling på dette området medfører langt fra bare utgifter, men gir nye muligheter for innovasjon og inntekter. Det handler i stor grad om å se mulighetene i det grønne skiftet, sier Nærøysund kommunes næringsrådgiver Brage Sjursen Lien.

I forbindelse med arbeidet med å utarbeide en klima- og miljøplan for Nærøysund er det svært nødvendig å få lokalt næringsliv på banen for å nå de målene som kommer ut av planen. Når det nå inviteres til frokostmøte for næringslivet den 14. februar er dette en god mulighet for næringsaktører i Nærøysund å komme med innspill til planen. Når kommunen skal utarbeide en slik plan er det svært nødvendig å ha god dialog med ulike parter som kan bidra til at Nærøysund blir en foregangskommune innen klima- og miljøarbeid.

Hvordan vi håndterer miljø og bærekraft, både privat og offentlig, vil være avgjørende for videreutvikling av næringslivet fremover. Dette gjelder blant annet når det kommer til finansiering, salg og tilrettelegging.
– Vi ønsker å skape møteplasser for næringslivet hvor ulike sider av klima- og miljøarbeidet diskuteres. Dette frokostmøtet er første steg på veien. Det kan bli flere møter og vi ønsker innspill fra næringslivet om hva de ønsker og forventer seg av arbeidet med klima- og miljøplanen, sier klima- og miljørådgiver i Nærøysund kommune Frode Setran.

Klima og miljøarbeidet angår alle og vil bli viktig i årene framover. Næringslivet må på banen for å bidra til å legge premissene for framtidig planlegging. Miljøarbeidet omfatter alt fra arealbruk i kommunen til å finne utslippsfrie løsninger for lokalt næringsliv.

Nærøysund arrangører frokostmøtet i samarbeid med Namdalskysten Næringsforening, Sparebank 1 SMN og Moen-gruppen. Påmeldingen skjer via næringsforeningens nettsider.

Programmet for møtet er som følger:

08.00-08.15: Vi forsyner oss med mat og drikke

08.15-08.25: Velkommen og innledning v/rådgiver næring
Brage Sjursen Lien og klima- og miljøplanlegger Frode Setran

08.25-08.35: Sparebank1 SMN om bærekraftig finansiering v/bedriftsrådgiver Tore Ramstad

08.35-08.45: Moen/ Oceanize. Hva betyr bærekraft for oss? v/ Sunniva Nicolaisen, visekonsernsjef Moen

08.45-09.00: Intro til innspilldiskusjoner og gruppeinndeling v/ Frode Setran, klima- og miljøplanlegger

09.00-09.45: Innspilldiskusjoner

09.45-10.00: Hvordan vi jobber videre med tiltakene v/Frode Setran og Brage Sjursen Lien

Påmelding via Namdalskysten Næringsforenings nettside

Frode Setran