Lek på tvers av generasjonene

Onsdag 5. juni blir det igjen mulig å finne ut om det er bestemor, far eller barnebarnet som er best på potetløp, kaste ball i bøtte, Kims lek, Ludo eller rullatorløp. Da inviteres det før andre gang til Generasjonslekene i og ved Rørvik aktivitetshus.

Denne gjengen og flere til er klare for å gjennomføre årets utgave av Generasjonlekene ved Rørvik aktivitetshus 5. juni klokken 11.00

Senter for et aldersvennlig Norge samarbeider med kommuner over hele landet for å gjennomføre Generasjonslekene. Generasjonslekene handler om å være aktive sammen. Ulike generasjoner er i aktivitet gjennom lek og moro. Her er det viktigste å samarbeide og ha det gøy. Lagene skal bestå av minst to generasjoner og man deltar på flere ulike aktiviteter som er tilrettelagt for at alle skal kunne være med, uansett alder og aktivitetsnivå.

I Nærøysund ble Generasjonslekene avholdt for første gang i fjor, og det ble vellykket til tross for litt dårlig vær. Da deltok neste 200 personer i alle aldre. 5. juni er det klart for årets utgave, og som i fjor foregår det alt utenfor eller inne på Rørvik aktivitetshus. Totalt er det tretten ulike aktiviteter. Mange av dem er de samme som i fjor, samt at det er noen nye. Noen er kjente øvelser som potetløp, Ludo og ballkast.  Andre er mer utradisjonelle som rullatorløp, fingerhekling og det som kalles «fallskjerm», som er en lek skolebarn på Rørvik kjenner godt. Blant de som skal være med på generasjonslekene er alle femteklassingene på Rørvik skole. I tillegg er barnehagene invitert til å være med. Barna oppfordres også til å ta med foreldre eller besteforeldre til å være med på lekene, som omfatter øvelser for både kropp og hode. Quiz, spikking, kast på strek og frisbeegolf er andre aktiviteter.

Potetløp var en av aktivitetene på fjorårets utgave, og det står også på programmet i år, sammen med tolv andre leker.

Nærøysund kommune samarbeider for øvrig med frivillige for å få gjennomført Generasjonslekene. Både lag og foreninger samt enkeltpersoner stiller opp for å gjennomføre de ulike øvelsene samt ved å være lagverter. Andre gode samarbeidspartnere sørger for mat til deltakerne Rørvik fisk stiller med fiskeburgere og Extra Rørvik med burgerbrød, slik at det blir Rørvik-burger på alle deltakerne. Øvrige sponsorer sørger for premier. Alle som deltar får diplom. Det er ikke nødvendig å være med på alle lekene som arrangeres, men de du ønsker.

Det er ikke nødvendig å melde seg på på forhånd. Det er bare å møte opp ved Røvik aktivitetshus før klokka 11.00 onsdag 5. juni. Dersom dere allerede har et lag er det greit, om ikke så settes det sammen lag med representanter fra ulike generasjoner. Det er ikke nødvendig å ha på seg treningsklær - kom som du er.  Det viktigste her er sosialt samvær, lek og moro. Det blir også musikk ved Tore Gravseth gjennom hele dagen og vararordfører Terje Settenøy kommer for å foreta åpningen av dagen.

Ettersom hele uteområdet ved Rørvik aktivitetshus tas i bruk vil det ikke være noen parkeringsplasser rett i nærheten. Finn deg derfor en parkeringsplass en annen plass og kom gående til området. Rørvik aktivitetshus ligger i Elvegata 30, i bygget som tidligere var Vikna bo- og servicesenter.