Legevaktbil på plass

Kommuneoverlege Sabine Moshövel og hennes legekolleger kan nå for første gang benytte egen legevaktbil på utrykning i Nærøysund.

For første gang er det en egen uniformert legevaktbil i Nærøysund. For legene på vakt er dette en stor fordel når de skal rykke ut.

– Det er en stor fordel for oss å ha en egen legevaktbil. Da slipper vi å bruke våre private biler og det er lettere å få øye på legevaktbilen når vi kommer til et skade- eller ulykkested, sier kommuneoverlege i Nærøysund Sabine Moshövel. Onsdag kunne hun for første gang prøvekjøre den nye og knallgule legevaktbilen.

Mange fordeler

Verken gamle Nærøy eller gamle Vikna hadde egen legevaktbil. Dette blir dermed et helt nytt syn i Nærøysund. Legevaktbilen skal være stasjonert der vakthavende lege har kontor. Det betyr at den er en uke av gangen på henholdsvis Kolvereid og Rørvik. Legen på vakt skal kunne bruke bilen ved utrykning og annen transport. En egen legevaktbil har flere fordeler. Den viktigste fordelen er at den er uniformert, det er en fordel for å komme fort fram på et skadested som legen rykker ut til. En annen fordel er at den kan tilpasses slik at standardutstyr kan lett settes på plass. Det kan være en utfordring når man bruker privatbil.

En del av bilavtalen

Legevaktbilen til Nærøysund er en Mitsubishi Outlander PHEV. Dette er en firehjulstrekker hybridbil. Det at bilen kan kjøre inntil 52 kilometer på elektrisk motor gir en mer miljøvennlig og økonomisk besparende kjøring. Firehjulstrekk er viktig for fremkommelighet på vinterveier og på enkelte sideveier.

Det er Høylandet Auto AS som har levert bilen. Bilen er en del av den nye leasingavtalen Nærøysund kommune har inngått med selskapet.

Legevaktbilen er en Mitsubishi Outlander PHEV firehjulstrekker. Hybridbilen som er levert av Høylandet Auto vil bli godt synlig.