Lærte livsmestring gjennom Kompani Langøien

elever ikledd refleksvest oppstilt i rekker utendørs - Klikk for stort bildeKompanirekruttene fra tiende trinn klar for innsats på oppstillingsplass ved skolen

I uke 4 hadde alle elevene ved Kolvereid skole fokus på folkehelse og livsmestring. Gjennom tverrfaglig arbeid på alle klassetrinn var dette tema på ulike måter for elevene. Blant annet hadde tiendeklassingene sin egen versjon av Kompani Lauritzen – kalt Kompani Langøien.

Elevene på Kolvereid skole jobbet med tema som følelser, vennskap, kroppen min, helse, nettvett, seksualitet og kjønn og sosial medier. Hvert trinn hadde sitt tema som de jobbet med gjennom hele uka.

For tiendeklassingene var tema «Ut i livet/ Veien videre/Gode valg». Lærerne deres hadde latt seg inspirere av «Kompani Lauritzen», og laget sin egen versjon med «oberst» Tor Inge Langøien. De øvrige lærerne gikk i rollen som befal, mens elevene ble uniformert i refleksvester og tildelt kompaninummer og delt inn i lag.

– Hovedtema har altså vært folkehelse og livsmestring. Vi har videre hatt fokus på at elevene skal kunne takle med- og motgang, bli bedre på samarbeid, kommunikasjon, fysisk og psykisk helse og å kunne utfordre seg selv. Vi hadde oppstilling og kjørte «militær» disiplin, elevene har ikke hatt tilgang på mobiltelefoner, og vi har gitt dem store utfordringer, som toppet seg med uteovernatting under kun presenning i mildt sagt MYE vær i Kolvereidmarka i januar, forteller lærer – og befal – Line Marit Flasnes.

Kompani Langøien var i beredskap fra mandag til torsdag. Mandag startet med oppstilling og sluttet orden, observasjonsløype, dekkhistorie og isbading i sludd og vind. Tirsdag var det klart for rulleringstjeneste med mange ulike poster. På disse postene var det blant annet hinderløype, logisk resonnement, styrkeøvelser, observasjonspost, presisjonskast, samarbeid, allmennkunnskap. Deretter øvelse sisyfos i Brækkabakkan, der elevene sprang opp og ned i en time. Kurs i å lage bivuakk avsluttet dagen.

– Onsdag startet med Post «flagghenting» - der de fikk ulike poengsummer for ulike steder elevene oppsøkte. Skal si de ble slitne og jobba hardt, forteller befal Flasnes. Detter ble det lunsj innendørs i Brygga før avmarsj til «leir». De satte opp bivuakk, forberedte natta og hugge ved til bål. Dagen ble avsluttet med aktiviteter av ulik art ved skistua. Tilbake til camp ble det lysrakettshow, før elevene fikk tenne bål og etter hvert ta kveld.

Etter opprydning og sporløs ferdsel samt avmarsj tilbake til skolen på torsdag ble det dimmefest med pizza sponset av FAU og høytidelig diplomseremoni.

Med det var tiendeklassingene noe bedre forberedt på livet som møter dem etter at de er ferdig på Kolvereid skole om noen måneder.

Se bilder fra Kompani Langøien her:

Se bilder fra andre aktiviteter i temauka her