Kurs i depresjonsmestring (KiD)

I høst starter mestringsenheten inne Rus- og psykiatritjenesten i Nærøysund opp et nytt Kurs i depresjonsmestring – KiD. Dette er et kognitivt basert kurs for voksne

Mette Anita Øvergård og Lena Moen leder KiD-kurset som starter opp i september.

Kurs i depresjonsmestring (KiD) er utarbeidet for voksne som i perioder kjenner seg nedstemte eller er deprimerte (fra lett til moderat), på en slik måte at det går ut over livskvaliteten og evnen til å fungere i hverdagen.

Tegn på dette kan være; fravær av glede, isolasjon, følelsen av å være verdiløs, lite tiltakslyst, konsentrasjonsvansker, tristhet, søvnproblemer, uro, grubling, irritabilitet og mindre kontakt med andre

Målet med kurset er at kursdeltakerne blir oppmerksomme på tankene sine - ser sammenhengen mellom tanker og følelser.

Kursdeltakerne får kunnskaper og ferdigheter til å endre tankemønster og adferdsmønstre, som bidrar til å:

• Forkorte varighet av depresjon
  • Redusere intensitet av symptomer på depresjon
  • Gjenvinne funksjon
  • Forebygge nye episoder med depresjon

Kurset blir ledet av trente og godkjente kursledere. Kurset gjennomføres med 10 samlinger, hver på 2,5 timer, med innlagte pauser. Det er vanligvis 8-12 deltakere på hvert kurs.

Kursavgift: 750,- dekker kursmateriale

Påmeldingsfrist: 14. august 2024

Oppstart: 11. september 2024

Tidspunkt: Onsdager kl. 13.00 -15.30