Kos deg på vinterferie – husk smittevernrådene

– Vi håper  at alle nærøysundere som skal ha vinterferie den kommende tiden får et trivelig avbrekk i ferien.  Kos dere, men husk samtidig på smittevernrådene, sier ordfører Amund Hellesø i Nærøysund kommune.

Vinterferien står for døren. Det gjør den mens vi ennå sliter med koronapandemien. Her kommer noen råd fra Nærøysund kommune i forbindelse med de vinterferiedagene.

– Alle nærøysundere som ønsker det kan reise på ferie til hytter og hotell i Norge, og vi lar også folk som bor andre steder i landet komme hit til oss. Samtidig er det viktig å huske på smittevernrådene, sier ordfører Amund Hellesø i Nærøysund kommune.

Hold deg innenlands

Nærøysund har hele tiden fulgt de nasjonale smittevernrådene.. Det gjør vi også i vinterferien. Regjeringen lanserte sine vinterferieråd før helgen, og disse gjelder også i Nærøysund.

I rådene anbefales det ikke å reise utenlands. Dette fordi det fortsatt er stor fare for importsmitte. Men du kan reise innad i landet.Ordfører Amund Hellesø oppfordrer innbyggerne og besøkende til Nærøsund om å ha fokus på smittevern også i vinterferien.    Enten til din egen hytte, en hytte du har leid eller til et hotell. Det anbefales derimot at du unngår kollektivtransport så langt det er mulig.

Det er viktig at du setter deg inn i smittevernrådene til de stedene du eventuelt skal til. Du bør unngå å oppsøke steder med mye folk og begrens antallet personer du har nærkontakt med. Gjeldende nasjonale anbefalinger er at du kan ha inntil fem besøkende i ditt eget hjem. Dette gjelder på hytta også. Skal flere enn fem personer utenfor samme husholdning samles bør man gjøre det utendørs. Hold minst en meters avstand til andre enn de du bor med til vanlig.

Hold smitten nede

Ønsker du å besøke Nærøysund i vinterferien er du velkommen til det. Rådene fra regjeringen er at da bør du følge samme retningslinjer her som der du bor til vanlig.

Føler du deg syk og har symptomer på det som kan være koronaviruset bør du holde deg hjemme og sørge for å bli testet. Det gjelder både deg som har tenkt å komme på besøk hit og for nærøysundere som har planlagt å reise bort. Husk at koronasmitten ikke tar ferie.

Se vinterferieråd fra statsforvalteren i Trøndelag her

Se statsforvalterens tips i videoformat her