Kompetansehevingsarbeidet er satt i gang

Representanter fra de fleste barnehagene i Ytre Namdal var representert på oppstartsmøte for REKOM i denne regionen. Anne Kirsti Welde fra Fylkesmannen informerte om opplegget som nå er i gang.

Mandag 2. november var en merkedag for barnehagene i Nærøysund og Leka. Det markerte oppstarten på et nytt kompetansehevingsarbeid i barnehagene. Dette skal gjøres ut fra de behovene barnehagene har til kompetanseheving.

Regional kompetanseheving for barnehager – forkortet REKOM gjennomføres i barnehager over hele landet og er en ny form for fordeling av statlige kompetansemidler. Landets ulike regioner har valgt ulike måter å fordele kompetansemidlene på. I Trøndelag har Fylkesmannen valgt å inkludere alle barnehagene i fylket i et felles opplegg. Dette gjøres regionvis i ulike deler av Trøndelag. Det innebærer at 18 barnehager i Leka og Nærøysund er med på REKOM i region Ytre Namdal. Både private og offentlige barnehage deltar i kompetansenettverket. Denne løsningen er valgt fordi det er den enkelte barnehage selv som vet hvor skoen trykker og behovet for kompetanseheving er størst hos dem.

Mandag denne uken markerte oppstarten av kompetansehevingsarbeidet. Da var styrere fra de fleste barnehager i Ytre Namdal samlet sammen med de støttespillerne som skal delta på arbeidet.

Skal gi barnehagetilbud av høy kvalitet

Strategien Kompetanse for fremtidens barnehage legger føringer for hvordan kompetansehevingsarbeidet skal gjennomføres, med stor vekt på hva den enkelte barnehage trenger støtte til. Dette er nasjonale føringer som ble innført i 2018.

Kompetansestrategiens hovedmål er å sikre alle barn et barnehagetilbud av høy kvalitet.

Strategiens tiltak skal bidra til å videreutvikle barnehagen som lærende organisasjon og styrke barnehagelærernes profesjonelle fellesskap. Den skal dessuten gjennom målrettet kompetanseutvikling for alle ansatte skal strategien bidra til at alle barn får et barnehagetilbud av høy kvalitet. Samt bidra til å rekruttere og beholde ansatte med barnehagefaglig kompetanse i barnehagen.

Kompetansestrategiens delmål:

• Øke andelen barnehagelærere i barnehagene.
  • Øke andelen barne- og ungdomsarbeidere i barnehagene.
  • Gi alt personale i barnehagene mulighet for videreutdanning.
  • Bidra til at flere barnehagelærere i barnehagene har kompetanse på masternivå.
  • Bidra til at alle barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling.

Inkluderer utdanningsinstitusjon

For å bidra til kompetansehevingen er lærere ved Dronning Mauds Minde knyttet til arbeidet. Dronning Mauds Minde er en høgskole for utdanning av barnehagelærere med tilhold i Trondheim. De vil bidra med lærerressurser for å øke kompetansen. I tillegg er kommunens barnehageledelse involvert i arbeidet sammen med representantene fra barnehagene. Ved behov kan også andre deltakere inviteres med inn.

Kompetansehevingsarbeidet skal foregå i den enkelte barnehage og skal bidra til utvikling for hele personalet i barnehagen.

Skal gi likeverdig barnehagetilbud

Målet med arbeidet er å sikre alle barn et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Det pedagogiske tilbudet i barnehagen skal være fullverdig – uansett hvilken barnehage en går i og hvor denne ligger.

I tillegg til at kvaliteten på det pedagogiske barnehagetilbudet øker, skal kompetansesentrene som støtter barnehagen, også lære og ta med seg tilbake til høyskolen hva som røres rundt omkring i barnehage i landet, og hvor skoen trykker. Slik vil de kunne tilpasse sin undervisning i barnehagelærerutdanningen. Altså en gjensidig læring.

Den nye rammeplanen for barnehagene er bakgrunnen for denne nye måten å organisere kompetansehevingen på. Rammeplanen skal implementeres gjennom REKOM-arbeidet.

Strategien i arbeidet har fire overordnede tema som bygger på rammeplanen. Det er

• Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Kommunikasjon og språk
  • Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning
  • Barnehagens verdigrunnlag

Valg av satsningsområde skal gjøres med utgangspunkt i den enkelte barnehages kompetansehevingsbehov.

Dette er en unik mulighet for hver barnehage til å sette i gang og å gjennomføre utviklingsarbeidet på i barnehagen, da lærere kommer direkte inn på enhetene og involverer alle ansatte.

Representanter fra både Fylkesmannen, Dronnings Maud Minde og Nærøysund kommune innledet på mandagens møte som var innledningen på kompetanseløftet i barnehagene