Kommunebudsjettet klart for politisk behandling

 Kommunedirektøren har lagt fram sin innstilling i saken om budsjett for 2025 og økonomiplan for 2025-2028. Dermed starter politisk behandling av budsjettet med behandling i administrasjonsutvalget og formannskapet tirsdag 26. november.

Premissene for budsjettframlegget fra kommunedirektøren er at den omstillingsprosessen som kommunen er inne i fortsetter i økonomiplanperioden. Det er gjort et godt arbeid i kommuneorganisasjonen i 2024, og kommunen har tatt ned kostnader på rundt 70 millioner kroner i år. Blant annet er målsetningen om å ta ned antall årsverk i kommunen i løpet av året innfridd og de kommunale sektorene her jobbet godt med å ta ned kostnader på sine områder. Samtidig er det viktig at dette arbeidet fortsetter.

Omstillingsutfordringen beregnes samlet å utgjøre 75 mill. kroner de neste 3 år. Dette innebærer en omstilling på hele 42 mill. kroner i 2025. Forplikter en seg til dette omstillingsløpet, samt at en holder kontroll med driften i perioden, vil en kunne tilnærme seg bærekraftig drift i 2027/2028.

Kommunedirektøren omtaler budsjettforslaget som et realistisk men stramt driftsbudsjett. Kommunalområder, enhetsområder og stabsavdelinger har hatt en krevende jobb med utarbeidelse av driftsbudsjett innenfor svært begrensede rammer.

Videre er saldering og bruk av alle tilgjengelige inntekter samt bruk av disposisjonsfond (likvid) for saldering av budsjett. Omstillingen i 2024 har hatt god effekt, og det er derfor viktig at en holder trykk på tiltakene for å kunne oppnå bærekraftig drift om et par år.

Endrede rammebetingelser og høyt driftsbudsjett forsterker behovet for omstilling. Spesielt vil dette gjelde flyktningetjenesten fremover som følge av nasjonale føringer. 

Organisering av arbeidet med barn og unge søkes ivaretatt i ny plan i løpet av 2025. Det er viktig å se dette arbeidet i en sammenheng der en har tydelig ledelse og rapportering for å tilpasse seg behovene og satsingen på en systematisk måte.

 Utenforskapet i kommunen må en søke å få bedre grep om. Derfor foreslår kommunedirektøren at en iverksetter et prosjekt med formannskapet som styringsgruppe. Det er viktig å få oversikt over virkemiddelapparatet og mulighetsbildet slik at en strategisk og målrettet kan vurdere tiltak for bedre å få tatt tak i situasjonen.

 

Etter at formannskapet har kommet med sin innstilling til budsjett er det kommunestyret som endelig vedtar budsjettet i sitt møte 12. desember.

 

Se kommunedirektørens innstilling til saken under

Kommunedirektørens innstilling

  • Kommunedirektørens framlagte forslag til årsbudsjett 2025 og økonomiplan 2025 –2028 for Nærøysund kommune, drift og investering, vedtas med de føringer og premisser som framgår av budsjettdokumentet og dette vedtak.
  • Nærøysund kommune setter skattesatsen til det høyeste tillatte nivået (maksimalsatssatt av Stortinget).
  • Eiendomsskatt for 2025 fastsettes i eget vedtak/sak
  • Betaling for kommunale tjenester i 2025 fastsettes i egne vedtak/enkeltsaker.
  • Driftsbudsjett for 2025 og driftsbudsjettrammer for økonomiplanperioden 2025-2028 vedtas slik det framgår av Bevilgningsoversikter drift. Oppsett i henhold til regnskaps og budsjettforskriften § 5-4, 1. ledd og 2. ledd.
    o Tilleggsproposisjon med økning i rammeoverføring for 2025 med 8,116 mill. kroner, samt varig økning i planperioden, innarbeides i endelig budsjettdokument og forskriftsskjemaer. Økt rammeoverføring reguleres mot disposisjonsfond.
    o Årsbudsjett 2025 for Nærøysund kommune vedtas med en netto inntektsramme på 996,37 mill. kroner, dette inklusiv tilleggsproposisjon. Brutto budsjetterte inntektsramme utgjør 1,381 mrd. kroner.
    o Netto bevilgning drift for 2025 vedtas med en ramme på 872,165 mill. kroner
  • Investeringsbudsjettet for 2025, og økonomiplanperioden 2025-2028, vedtas slik det framgår av forskriftsskjema § 5-5 Bevilgningsoversikter – investering (2 A) og Bevilgningsoversikter – investering (2 B).
    o Investeringsbudsjettet for 2025 har en total budsjettramme på 32,675millioner kroner, fordelt med:
    - Ordinære investeringer inkl momskomp med 9,175 mill. kroner
    - Investering VAR (Vann og avløp) netto med 23,5 mill. kroner
    Kommunestyret vedtar følgende Låneopptak i 2025:
    o Investeringer innenfor VAR området med 23,5 mill. kroner, jf. kommunelovens § 14-15 første ledd.
    o Husbanken med 10 mill. kr for videre utlån gjennom startlånsordningen i 2025, jf. kommunelovens § 14-17.
    o Nedbetalingstiden vurderes mht. reglene for minimumsavdrag, jfr. kommuneloven §§ 14-10 og 14-18.
     
  • Driftsrammen for tjenesteproduksjon i 2025 budsjetteres med 902,573 mill. kroner.
    o Av ovenstående driftsbudsjett settes det av 25 mill. kroner til lønnsvekstpost på kommunedirektørens område i 2025, og ytterligere 15 mill. kroner i 2026 (helårsvirkning).
    o Kommunedirektøren gis fullmakt til å fordele midler fra lønnsvekstposten basert på lønnsoppgjør, lokale forhandlinger og lønn- og godtgjørelsesjustering i 2025, herunder økte pensjonskostnader og arbeidsgiveravgift som følge av nevnte justeringer. Eventuelle restmidler avsettes på lønnsreguleringsfond som disponeres av kommunedirektøren til formålet.
    o I driftsbudsjettet for 2025 er det budsjettert med 12,805 mill. kroner i ekstraordinære tiltak i 2025, fordelt som følger:
    - Omstillingskompensasjon til Oppvekst og familie med 3,805 mill. kroner relatert til flyktninger i 2025.
    - Omstillingskompensasjon merforbruk barnevern med 4,0 mill. kroner i 2025. Nedtrappes til 2 mill. kroner i 2026 og til 0,- kroner i 2027.
    - Ekstra styrking sosialbudsjett i 2025 med 5,0 mill. kroner.
     
  • Overføring til investeringsbudsjett med 12,94 mill. kroner, fordelt som følger:
    o Finansiering gap Husbanklån/startlån med 3,0 mill. kroner
    o Egenkapitalinnskudd KLP med 2,6 mill. kroner
    o Finansiering investering med 7,34 mill. kroner Utvalgssakens nummer: 2024/2164 - 3
  • Bruk av NTE fond utover ovenstående budsjettrammer, fordelt som følger:
    o Tilskudd gatelys til veilysforeninger videreføres med 0,25 mill. kroner hvert år i planperioden.
    o Andel av utbytte NTE fond til Namdal Regionråd med anslagsvis 0,8 mill.
    kroner, justeres etter fordelingsnøkkel.
    o Driftstilskudd Kråkøya Eiendom AS med kr 965 000,-, jfr. tidligere vedtak
    o Tilskudd marin forsøpling med kr 700 000,-, jfr. tidligere vedtak – midlene
    løser ut tilskuddsmidler (Handelens miljøfond) til formålet. Kommunens
    tilskudd reduseres ved innvilgelse av tilskuddsmidler.
    o Tilskudd drift prosjekt Newtonrom (3 årig) med kr 425 000 mill. per år, jfr kst sak 57/24
    o Videreføring av bevilgning til messer (Aqua Nord) og div tilskudd jfr.
    budsjettvedtak 2024 med 350 000,-.
    o NTE fondet budsjetteres med et utbytte på 5,0 mill. kroner i 2025.
    o Bruk av NTE fond budsjetteres og reguleres i tråd med ovenstående, herunder justering av innarbeidet budsjettramme i tilskuddstabeller.
     
  • Det budsjetteres ikke med overføring til samfunnsfond/næringsfond:
    o Kommunestyret har intensjon om å tilføre midler til samfunnsfond/næringsfond når muligheten byr seg.
    o Dette innebærer at samfunnsfond/næringsfond blir videreført, men tilførsel av midler avhenger av tilgang på midler gjennom budsjettåret.
     
  • I budsjett 2025 er det lagt til grunn bruk at inntil 11,5 mill. kroner av premiefond for pensjonsordninger (fellesordningen og sykepleierordningen i KLP).
    o Kommunedirektøren gis fullmakt til å utvide/regulere bruken av premiefond avhengig av lønnsoppgjør og pensjonsordningenes reguleringspremie utover budsjett.
     
  • Auksjonsinntekter/ekstraordinære inntekter utover budsjett for havbruksfond/vindkraft avsettes på disposisjonsfond
    Tilskudd engasjement i tabell tilskudd til eksterne innenfor kommunedirektørens budsjett videreføres med en ramme på 21 839 400,- kroner i 2025 slik den fremkommer i saksfremlegget.
     
  • Tilskudd engasjement i tabell tilskudd til eksterne innenfor kommunalområders budsjetter videreføres med en ramme på 5 411 785,- kroner i 2025 slik den
    fremkommer i saksfremlegget.
    o Det viser seg at det i budsjettet er lagt 0,5 mill. kroner for mye på
    NAV/samhandling som reguleres tilbake til kommunedirektørens budsjett,
    dette for å korrigere i tråd med kommunestyrevedtak.
     
  • Vedtatt kostnadsramme er uavhengig av inntektsendringer. Kommunestyret bes forelagt behov for kostnadsendringer tertialvis. Dette gjelder også evt. andre inntekter.
     
  • Nærøysund kommune har en omstillingsutfordringer på ca. 75 mill. kroner fordelt på årene 2025, 2026 og 2027. For 2025 utgjør omstillingsutfordringen 42 mill. kroner. Følgende omstillingstiltak foreslås i 2025:
    o Med bakgrunn i regjeringens signaler på nedjustering av mottak av flyktninger iverksettes det omstilling av kommunens flyktningetjeneste tilpasset lavere
    inntekter/flyktningetilskudd.
    - Omstillingen redusert flyktningetilskudd vil berøre andre tjenester
    også, bla barnehage, skole, helse, NAV.
    - Partssamarbeidet vil ha en sentral rolle i omstillingen – det søkes å
    løse nedbemanningen i størst mulig grad ved intern utlysning, og ved å
    tilby ansatte annen passende stillingen i den samlede organisasjon.
    o Innenfor Kultur/bibliotek søkes det å redusere med ett årsverk (0,65 mill.
    kroner) i løpet av 2025. Dette søkes løst ved ikke utlysning av vakant stilling.
    . Drift aktivitetshus vurderes lagt til Kultur
     
  •  Omstilling innenfor helse og velferd:
    o Prosjekt «Dreining fra institusjon til heldøgns omsorg» forventes å bidra til bærekraftig drift, spesielt i et lengre perspektiv (utover økonomiplanperioden).
    - Det legges til grunn at retning/plan blir politisk behandlet i første
    kommunestyre i 2025.
    o Kommunedirektøren starter opp arbeidet med å utrede hvordan en kan
    utvikle og optimalisere legetjenesten i kommunen, dette blant annet tilpasset endrede strukturer innenfor pleie og omsorg, og ved økt bruk av digitalisering/kundeservice og eventuell anskaffelse av hensiktsmessig medisinteknisk utstyr.
    o Kommunedirektøren gjennomfører utredning av varig sammenslåing av Rus og Miljøtjenesten, herunder identifisere samordningsgevinster og optimalisering.
    o Tildelingskriterier innenfor helse og omsorgstjenester utvikles og revideres i tråd med føringer i prosjekt pleie og omsorg, og som følge av sammenslåing Rus og Miljøtjeneste.
    - Psykisk helse sees i sammenheng med samordning av tjenester barn og unge.
    o Innenfor helse og velferd økes fokuset på digitalisering systematisk, herunder planlegging av ny EPJ (elektronisk pasientjournal).
    o Det utarbeides ny plan for kompetanse og rekruttering innenfor helse og velferd.
    o Endring i ledelsesstrukturer/ledelsesnivå innenfor Helse og velferd/Pleie og omsorg fullføres for å oppnå hensiktsmessige beslutningsveier.
    Kommunedirektøren tar sikte på å få «satt» fremtidig organisering av Helse
    og velferd i 2025, herunder etablering av overordnet ledelse.
     
  •  Kommunedirektøren søker å fullføre arbeidet (igangsatt i 2024) i 2025 med samordning av tjenester/forebyggende arbeid barn og unge, herunder å få på plass målrettet organisering for blant annet ivaretakelse av rapportering og styring. Dette som grunnlag for utarbeidelse av helhetlig forebyggende plan i tråd med gjeldende lovkrav.
     
  •  Kommunestyret ber kommunedirektøren etablere et prosjekt som har som formål identifisere og kartlegge tiltak for reduksjon av utenforskapet i kommunen, spesielt målrettet mot det yngre utenforskapet. Formannskapet bør utgjøre styringsgruppen i et slikt prosjekt. Det legges opp til innleie av ekstern prosjektledelse
     
  •  Kommunestyret ber kommunedirektøren fortsatt holde fokus på følgende
    kostnadsdrivere:
    o Kommunedirektøren bes gjennomgå og strukturere strategier for kommunens anskaffelser/innkjøp, herunder gjennomgang av avtaler og kontrakter på kjøp av varer og tjenester, bla energiavtaler.
    o Gjennomgang av bygningsmassen og eiendommer
    o Gjennomgang av avtalen med Museet Midt IKS.
    o Gjennomgang av alle leieavtaler.
    o Gjennomgang av festekontrakter.
    o Gjennomgang av fullmakter ved innkjøp og godkjenning av utbetalinger
    o Privatisering av kommunale veier.
    o Vurdere brøyteroder, herunder anbud på brøytetjenester.
    o Vurdere gevinstrealisasjon ved digitalisering.
    o Vurdere mulige inntekter/sponsor for kommunens idrettshaller
    o Kantinedriften mht bærekraftig drift. Det er behov for gjennomgang av
    inntektssiden, og da spesielt de ansattes kaffeordning/lønnstrekk for
    rettferdig fordeling.
    o Kommunedirektøren bes holde fokus på optimalisering av den samlede
    bilparken, dette innebærer fokus på reduksjon av bilkostnader, herunder at
    kostnadsfordeling/inntekter belastes bruker/kommunalområde.
    o Den samlede kommunale drift skal holde fokus på effektiviserende tiltak og gevinstrealisering, og andre tiltak som kan bidra til omstillingsutfordringene.
    o Teknisk/byggdrift flytter ut av Namdalstun, og området bygninger/eiendom vurderes lagt ut for salg i tråd med føringer kommunedelplan Rørvik.
    - Formannskapet gis fullmakt til å avklare eventuelt salg av
    eiendom/bygninger.
    o «Fyret» søkes fradelt og lagt ut for salg.
    - Formannskapet gis fullmakt til å avklare eventuelt salg av «Fyret».
     
  • Kommunens samlede antall årsverk pr. 01.01.2025 settes til 832 årsverk. Økning av årsverk utover 832 årsverk kan ikke gjennomføres uten finansiering gjennom politiske vedtak. Kommunedirektøren kan i spesielle tilfeller godkjenne økning av årsverk.
    o Kommunestyret ber kommunedirektøren kritisk gjennomgå eventuelt behov for utlysning av faste stillinger ved oppsigelse/fratredelse, dette med formål å redusere antall årsverk for tilpasning til bærekraftig drift.
    o Ledelsesgjennomgang med mål om strukturering av ledelsesnivåer ved endret organisering og oppstramming linjer videreføres i 2025.
     
  •  Månedlige økonomirapporteringer fra kommunalråder/enheter videreføres i 2025.
     
  •  Ved tiltak og investeringer som er ment å ha økonomisk effekt skal innsparingen tallfestes og tidfestes i saksfremleggene.
     
  • Kommunedirektøren gis fullmakt til å oppdatere budsjettdokumentet basert på vedtak og eventuell korrigering av faktagrunnlag, herunder oppdatering av
    budsjettskjema og driftsbudsjett. Dette innebærer fullmakt til å foreta nødvendige budsjettjusteringer for innarbeidelse av dette vedtak, samt budsjettjusteringer internt og mellom ansvarsområder som er nødvendige.
     
  • Kommunedirektøren bes snarlig gjennomgå budsjettvedtakets omstillingspunkter i HTV forum for vurdering av prosesser som omhandler/berører ansatte, herunder struktur (møter og involvering) for partssamarbeid, jf. hovedavtalens (HA) de B § 1-4-1.
    o Partsarbeidet er helt avgjørende for at omstillingsprosessene som en nå skal i gang med lykkes. Involveringen av tillitsvalgte må skje i henhold til
    arbeidslivets spilleregler og kommunalt avtaleverk.

Les hele kommunedirektørens saksframlegg her (PDF, 2 MB)

Budsjett og økonomiplan 2025-2028 (PDF, 5 MB)

Budsjett drift 2025 per funksjon (PDF, 2 MB)

Budsjett off KD 2025 (PDF, 1011 kB)

innspill fra fagforeningene i forbindelse med drøftingsmøte budsjett (PDF, 7 MB)

 

Økonomidirektør Fred Moen og Kommunedirektør Karl-Anton Swensen har lagt fra budsjettforslaget til politisk behandling