Inviterer de eldre ut på middag i september

I uke 37 skal blant andre denne gjengen sørge for middag for kommunens eldste for å markere at tiden i isolasjon er over. Fra venstre Lillian Bondø fra Austafjord Mølle, Per Ivar Lian fra Salsbruket Industrimuseum, Ragnhild Fosseng Aarvik fra Salsbruket Husmorlag, Kine Govasli fra Foldereid Samfunnshus AL, Tea Wahl fra Norveg, Jazmine Locion fra Utsikten Café, Tone Iren Nygård fra Nærøysund kommune, Nina Grindvik Sæternes fra Norveg og Ulla Bach Aardal fra Coop Café Kolvereid.

I uke 37 inviteres nærøysundere over 65 år til middag for å markere at perioden i isolasjon er over. I samarbeid med lokale serveringssteder og foreninger arrangeres middag for eldre flere steder i Nærøysund i løpet av denne uka.

Opprinnelig var planen å ha arrangementene «Middag for eldre» i slutten av juni, men koronasituasjonen gjorde at det ikke var mulig å gjennomføre middagene da. Nå er det satt opp nye datoer, og dette blir i uke 37, som er mellom 13. og 19. september

– Vi ønsker å tilby middager til eldre over 65 år for å markere at perioden med isolasjon over. De eldre kan nå være sosiale og delta aktivt og gjenoppta sine interesser og aktiviteter i samfunnet som de hadde før nedstengningen i mars 2020, sier Tone Iren Nygård, som er aktivitetsleder i Nærøysund kommune.

Samarbeidsprosjekt

Nærøysund kommune har fått støtte fra Statsforvalteren i Trøndelag til å gjennomføre tiltaket. Middagene serveres i samarbeid med lokale serveringssteder og lag og foreninger. Det blir middagservering på Rørvik, Kolvereid, Salsbruket, Foldereid og Ytre Vikna. På alle stedene serveres det middag og dessert, men menyene varierer noe.

– Hos oss på Kolvereid og på de to stedene som deltar på Rørvik vil menyen bli den samme. Her kan man velge mellom ovnsbakt torsk med tilbehør eller biff bourguignon som hovedrett og hjemmelaget karamellpudding eller pannacotta til dessert, forteller Ulla Bach Aardal ved Coop Café på Kolvereid. På Rørvik deltar Norveg og Utsikten Café på opplegget. På Kolvereid er Nærøy frivilligsentral en samarbeidsparter, på Norveg gjennomføres middagen i samarbeid med Nærøy og Vikna Revmatikerforening, mens Grendelaget Viljen er samarbeidspartner med Utsikten Café.

Serverer tradisjonsmat

I tillegg til de tre restaurantene bidrar flere andre aktører til arrangementet. På Foldereid skal Longgards lokalmat stå for tilberedelsen av maten når det fredag 17. september og lørdag 18. september serveres middag i samfunnshuset. Foldereid Samfunnshus SA er medarrangør.

På Salsbruket er det Salsbruket Industrimuseum og Salsbruket Husmorlag som står for arrangementet. Der blir det servering lørdag 18. september.

Austafjord Mølle står for arrangementet som dekker skolekretsen på Austafjord. Der avholdes middagene lørdag 18. september og søndag 19. september.

Stiller med skyss

– Det er en egenandel på 100 kroner per person for middagen. Dette betales til de enkelte arrangørene, sier Tone Iren Nygård. Hun legger til at det også er mulig å få gratis skyss til middagen. Det er gjort avtale med ulike transportaktører for å få folk til middagen. På Kolvereid sørger Nærøysund Taxi for transport, på Foldereid er det Henry Flosand, mens Vikna Taxi er siste samarbeidspartner.

– Vi har fått støtte til at rundt 760 personer deltar på middagene. Det er først til mølla-prinsippet, sier Tone Iren Nygård. Påmeldingsfristen er 7. september.

– For de som bor kretsene Salsbruket, Foldereid og Ytre og Mellom Vikna vil det bli sendt ut invitasjon i posten. Øvrige innbyggere i målgruppen må ta direkte kontakt med restaurantene for påmelding.

Det er litt forskjellige tidspunkt for middagene. På Coop Café på Kolvereid blir tilbudet fra mandag til fredag i uke 37. På Rørvik er det middag på Norveg fra mandag 13. september til og med onsdag 15. september, mens Utsikten Café har tilbudet fra onsdag til lørdag i samme uke. På Salbruket blir det middag lørdag 18. september. På Foldereid både fredag 17. og lørdag 18. september og på Austafjord lørdag 18. og søndag 19. september.

(se mer på plakaten under)