Innbyggertorg på biblioteket

Fra og med 30. mai er flyttes innbyggertorget på Kolvereid til biblioteklokalene i Nøkkrosa-bygget. Det gir bedre tilgjengelighet for brukerne og er med på å styrke biblioteket som en møteplass.

Enhetsleder for Kultur Stine Barstad Holm og biblioteksjef Lilly Marie Storslett ser mange fordeler ved at biblioteket på Kolvereid blir innbyggertorg.

Det har siden Nærøysund ble etablert vært tanker om å ta i bruk biblioteket som servicekontor og innbyggertorg. Nå etableres dette tilbudet i bibliotekets lokaler på Kolvereid. Dette medfører bedre tilgjengelighet for innbyggerne som har behov for tjenester som har blitt utført på servicekontoret på rådhuset, samt andre kommunale oppgaver. Blant annet vil det nå bli lettere for de som skal hente adgangskort for å komme inn i kommunale bygg de skal leie eller låne. Biblioteket har åpent utover kveldene to dager i uka, samt på lørdager. Da slipper man å være på plass før 15.30 for å hente adgangskort. Innbyggertorget på Kolvereid kan levere ut adgangskort for bygg både på Kolvereid og Rørvik.

De ansatte på biblioteket vil i tillegg til å dele ut adgangskort bistå med flere andre oppgaver.

• Datahjelp – her er det dessuten tilgjengelig publikums-PC og gratis wifi
  • Hjelp til å bestille møter med saksbehandlere i kommunen
  • Informasjon om kommunale tjenester
  • Hjelp til å fylle ut kommunale søknader/skjema
  • Bidra med utskrift og kopiering
  • Tilrettelegge for å ta etablererprøven eller kunnskapsprøven for skjenke- og salgsbevilling
  • Tilby studierom

Ved å samle disse tjenestene på biblioteket styrker det bibliotekets funksjon som en møteplass for folk i kommunen. Biblioteket er mer enn et sted man kan låne romaner og krimbøker. Her skjer det også andre kulturelle arrangement, man kan lese aviser og magasiner eller benytte seg av de mange digitale løsningene som biblioteket tilbyr.

– Dette blir et løft for både innbyggerne og biblioteket. Nå kan enda flere få bli bedre kjent med de tilbudene vi har her, sier biblioteksjef Lilly Marie Storslett, som sammen med sine kollegaer skal betjene innbyggertorget fra torsdag 30. mai. Åpningstiden på innbyggertorget følger de betjente åpningstidene til biblioteket.

Besøksadresse:

Nøkkrosa