Husk å varsle om viltpåkjørsler

Så langt i år har viltvakta i Nærøysund registrert nærmere 150 viltpåkjørsler. I en av ti av tilfellene er ikke påkjørselen meldt om fra den som kjørte på. Det er din plikt å gi beskjed når du kjører på et dyr. Ring politiet på 02800 – så varsler de lokalt ettersøksteam

Dette rådyret ble nettopp oppdaget påkjørt i veikanten uten at det var kommet varsel fra den som kjørte på. Knut Arne Valø

Både når det kommer til dyrevelferd og i forbindelse med et eventuelt forsikringsoppgjør er det viktig at dersom du kjører på et dyr så må du gi beskjed til politiet som varsler lokale viltmyndigheter.

– Det er ikke ulovlig å kjøre på et dyr, men det er ulovlig å ikke varsle om dette, sier rådgiver Egil Solstad som jobber med viltforvaltning i Nærøysund kommune. Kommunen har ansvar for å begrense dyrets lidelse og ta vare på restverdier i form av kjøtt og eventuelt gevir på hjortedyr som blir påkjørt.

Det er i hovedsak hjortevilt som blir påkjørt i Nærøysund. Av de 148 registrerte tilfellene av viltpåkjørsler her i kommunen så langt i år er 124 påkjørte rådyr. Det er registrert 15 elgpåkjørsler. I tillegg er det meldt påkjørsel av en hjort, en grevling, en havørn, to rødrev og tre otere. Utfallet av hendelsene har variert. En del har blitt erklært døde på stedet, andre er funnet og avlivet mens i en del tilfeller er ikke dyrene funnet ved ettersøk.

Selv om de fleste er flinke til å varsle om påkjørsel, gjelder dette langt fra alle.

– Vi har i alle fall 14 tilfeller så langt i år der vi som driver ettersøk i Nærøysund har fått beskjed om påkjørsel av rådyr fra andre enn de som selv kjørte på dyret, forteller Knut Arne Valø, som er en av ettersøksjegerne tilknyttet viltvakta i Nærøysund. Han forteller om et tilfelle nylig der det var både blod- og innvollsrester på veien, og dyret ble etter hvert funnet dødt et stykke unna.

– En sånn smell kan ikke skje uten at sjåføren har merket det, forteller Valø.

Dersom du kjører på et dyr må du varsle så raskt som mulig for å unngå at dyret lider unødvendig. Det er også viktig å varsle dersom det skulle oppstå skade på kjøretøyet og dette må dekkes av forsikringen. Forsikringsselskapet vil kreve at du har varslet.

Meld fra så nøyaktig som mulig hvor påkjørselen har funnet sted. Merk stedet dersom du må kjøre videre. Det gjør det lettere å finne dyret ved et eventuelt ettersøk.