Hovedutvalg for kultur på Nærøysund-besøk

Enhet for kultur i Nærøysund kommune fikk fortelle litt om sine satsinger for politikere fra Hovedutvalg for kultur, samt deler av administrasjonen for kultur i Trøndelag fylkeskommune. Biblioteket på Nøkkrosa på Kolvereid var et av stedene som ble besøkt.

Tirsdag 24. og onsdag 25. mai har hovedutvalg for kultur i Trøndelag fylkeskommune vært på besøk i Nærøysund. Blant annet har de blitt bedre kjent med kulturlivet i kommunen, samt at de har fått besøkt mange av de flotte kultur- og idrettsbyggene i Nærøysund.

Alle politikerne i hovedutvalget, samt en del fra administrasjonen i fylkeskommunen har de siste dagene blitt litt bedre kjent med kultur- og idrettslivet i Nærøysund. Hovedutvalget la sitt maimøte til kommunen og har i tillegg til ordinære utvalgsmøter fått muligheten til å se seg rundt om i kommunen.

For noen var dette et første møte med Nærøysund, mens andre har vært her tidligere. De fleste fikk derimot et første møte med de nye flerbrukshallene i kommunen som er tatt i bruk det siste året. Det var mange godord fra politikerne om de nye hallene på Kolvereid og Rørvik og hvilke muligheter de gir for innbyggerne.

Fylkespolitikerne fikk også omvisning i andre forholdsvis nye bygg som bidrar til styrking av kulturen i Nærøysund. Blant annet nye Rørvik kirke og Nøkkrosa – som omfatter bibliotek, skole og kulturskole på Kolvereid. Også disse byggene fikk gode tilbakemeldinger av gjestene fra andre deler av Trøndelag. En tur til Nærøya og Norveg var også en del av programmet under besøket.

Nærøysund kulturskoles satsing på nye fag og bruk av kultur og fritidsaktiviteter i forebyggende arbeid ble også presentert og ble godt mottatt av fylkespolitikerne.