Hold fokus på smittefaren

Foreløpig er det ikke påvist smitte i Nærøysund, men det utelukker ikke at det kan være smitte i omløp også her i kommunen. Alle må derfor ha fokus på å forhindre smittespredning med god håndhygiene og hostehygiene.

Status per tirsdag 17. mars er at det ikke er bekreftet smitte i Nærøysund. Det har de siste dagene vært gjort en del tester på helsepersonell. Alle de prøvene som er tatt hittil har vært negative. Nye retningslinjer fra helsemyndighetene sentralt gjør at det nå er helsepersonell og personer i risikogrupper som testes. Andre med symptomer settes i hjemmekarantene eller hjemmeisolasjon så fremt de ikke har alvorlige symptomer.

Se opp for smitte

Oppfordringen fra kommuneoverlege Sabine Moshövel i Nærøysund kommune er at alle innbyggerne må ta de forholdsregler de kan for å unngå smitte selv om en bare oppholder seg i Nærøysund. Kommuneoverlegen opplyser i dag at hun har fått melding om en familie som har kommet hjem fra et område med utbredt smitte og at de selv har symptomer på luftveisproblemer. Disse har reist rett hjem i hjemmeisolasjon og vil holde seg der. Det skal ikke være fare for at en eventuell smittekjede har gått videre fra dem lokalt. Men det kan være andre som ikke har tatt de samme forholdsreglene eller ikke er klar over at de er smitteførende og som kan være en smittekilde også her i kommunen.  Testing per i dag gjøres med tanke på å holde smitte borte fra helseinstitusjoner og man vil derfor ofte ikke få bekreftet smitten. Derfor må det fortsatt være stort fokus på forebygging gjennom god hånd- og hostehygiene samt andre tiltak som må til for å holde viruset unna. Det som beskytter best er å holde god avstand til andre enn sine nærmeste.

Hold deg i karantene

Samtidig er det en påminnelse om at dersom du er i karantene så må du overholde karantenebestemmelsene. Er du syk skal du ikke gå i butikken, på apoteket eller være i nærheten av andre folk utenfor din egen husstand. Trenger du varer fra butikken eller apoteket få noen til å handle for deg, eventuelt bruk nettapotek og få varene levert hjem. Flere butikker tilbyr også hjemkjøring av varer.

Dersom karantenetiltakene overholdes og andre råd følges så vil forhåpentligvis denne situasjonen vi nå er inne i bli over raskere.