Historiske studenter blir viktige for barnehagene

Mandag 26. august 2024 er en historisk dag for både Nærøysund kommune, Nord universitet og 28 ferske barnehagelærerstudenter. Dette er første gang det tilbys et desentralisert barnehagetilbud i Nærøysund og første gang Nord universitet tilbyr en bachelorutdanning utenfor sine faste studiesteder.

Disse studentene hadde sin første studiedag 26. august om knappe fire år er det ferdig utdannet som barnehagelærere

Nærøysund sliter i likhet med en stor del av landets øvrige kommuner med å skaffe tilstrekkelig med pedagogisk personell i både de kommunale og private barnehagene. Det var bakteppet for at oppvekstsektoren i Nærøysund i 2022 tok kontakt med Nord universitet for å få satt i gang en desentralisert barnehagelærerutdanning. Nå vel halvannet år senere er det 28 studenter i gang med sitt fireårige løp for å bli barnehagelærere.

Det har nå ved studiestart vært en del fokus på lave søkertall til barnehageutdanningen. Det er ikke tilfelle i tilbudet som nå er i gang i Nærøysund. Studiet som har fått navnet BLU-Nær hadde som mål å få minst 20 studenter. Det ble altså 28 studenter til slutt. Omtrent halvparten kommer fra Nærøysund, mens resten kommer fra andre deler av Namdalen og Sør-Helgeland.

BLU-Nær - barnehagelærerutdanningen i Nærøysund er resultat av godt samarbeid. Fra venstre Heidi Skaret Barsøe fra Namdal studiesenter, Helle Mørch Horseng rådgiver for barnehagemyndighet i Nærøysund kommune, Elin Børve fagleder for barnehageutdanning Nord Universitet, kompetansekoordinator i Ytre Namdal Trine Valø, prodekan Vegard Sellæg ved Nord Universitet og Geir Gran fra Lærer i Nord

De nye studentene skal ha tre samlinger i semesteret på Kolvereid. I tillegg er det digitale samlinger sammen med andre studenter som tar desentralisert utdanning som barnehagelærer. Etter en oppstartsmarkering mandag 26. august, med taler fra blant annet representanter fra Nord universitet, Namdal studiesenter og ordføreren i Nærøysund gikk studentene rett i gang med undervisningen.

– Dere er heldige som får denne muligheten til å ta en desentralisert utdanning som gjør det mulig å kombinere studier, jobb og familieliv, sa ordfører Amund Hellesø i sin tale. Han har selv tatt desentralisert lærerutdanning og mener at et tilbud som dette er veldig bra for både studentene og lokalmiljøet.

Ordfører Amund Hellesø, som selv har tatt desentralisert utdanning mener det er positivt for både studenter og lokalsamfunn at det etableres slike tilbud. Ordføreren var med på åpningsmarkeringen av BLU-Nær.

For barnehagene i Nærøysund er dette viktig at de nå er sikret flere pedagoger i framtiden. Gode og fagutdannede pedagoger er viktig for barna i barnehagen. En spesiell del av denne utdanningen er at studentene som jobber i en barnehage kan ta en større del av praksisen i denne barnehagen enn det som er vanlig.

Det er første gang Nord universitet har en hel bachelorutdanning på et annet sted enn de faste studiestedene. Det er tildelt midler fra blant annet Trøndelag fylkeskommune til prosjektet, som er et samarbeid mellom Nærøysund kommune, Nord universitet og Namdal studiesenter.

Trine Valø som er koordinator for kompetanseutvikling i Ytre Namdal er sammen med Helle Mørch Horseng den som har jobbet mest med å få til dette prosjektet fra Nærøysund kommunes side, og hun er veldig fornøyd med samarbeidet og måten Nord universitet har løst henvendelsen som kom fra Nærøysund og som nå gir mange nye barnehagelærere om noen år.

Flere av studentene jobber allerede i barnehage, men for at alle skulle bli litt bedre kjent med hva som venter dem på enden av studiet kom skolestarterne ved Kolvereid barnehage og underholdt de ferske studentene med et par sanger.