Historisk møte med naboene

På det første møtet som ble gjennomført i Nærøysund arena deltok Venke Strat Thorsen, Rune Saus, Helga Bogen Størseth, Ivar Hatland, Oddvar Aardal og Annette Thorvik Pettersen fra Leka og Camilla Vågan, Hege Sørlie, Ingrid S. Trovatn, Marianne Bakken Gyøry, Dag Roar Opdal og Martin Øie Lauten fra Nærøysund kommune.

Onsdag 6. oktober ble det gjennomført et historisk møte mellom Nærøysund kommune og Leka kommune. En ting var at dette var det første formelle møtet mellom ledergruppene i de to kommunene i Nærøysund. En annen var at dette var det aller første møtet som ble gjennomført i ett av møterommene i Nærøysund Arena.

På grunn av koronasituasjonen som oppsto bare et par måneder etter at Nærøysund kommune ble etablert har det ikke vært gjennomført fysiske møter mellom ledergruppene i nabokommunene Nærøysund og Leka tidligere her i Nærøysund. Denne uken var det derimot klart for første møte, og det skjedde også under historiske omstendigheter. Møtet ble avholdt i ett av de totalt tre møterommene i Nærøysund Arena på Kolvereid. Det ble dermed det aller første møtet som ble avholdt i den nye hallen. Møtedeltakerne var godt fornøyd med rommet, som er det største av møterommene. Ikke alt teknisk utstyr er på plass ennå, men rommet er ferdig møblert. Nærøysund Arenas møterom gir gode lokaliteter for både kommunens egen virksomhet, samt for frivillig sektor som trenger et rom for å avholde sine møter.

Bakgrunnen for møtet med Leka kommune var at de er i gang med å utarbeide sin samfunnsplan. Et arbeid som Nærøysund kommune avsluttet før sommerferien. Lekværingene ønsker å lære av Nærøysunds arbeid når de skal lage sin samfunnsplan.

Møtet mellom de to nabokommunene ble godt. Nærøy og Vikna hadde lang tradisjon med samarbeid med Leka kommune, og det jobbes for et godt nabosamarbeid også videre framover.