Godt samarbeid har gitt bedre ferjeruter

Fra og med 1. februar vil avgangen med ferja "Olav Duun" fra Lund klokken 11.40 og returen fra Hofles klokken 12.15 gå innom Geisnes. Dette sikrer ferjeavganger midt på dagen fra alle de tre ferjeleiene på sambandet.

Denne uken ble de endelige nye ferjerutene for sambandet Hofles-Geisnes-Lund lagt fram. Et godt samarbeid mellom de ulike partene har gjort at det blir ferjeavgang til Salsbruket også midt på dagen – i tillegg til en ekstra avgang fra Hofles til Lund i samme tidsrom. Nærøysund kommune og lokalsamfunnet på Salsbruket har i samarbeid med AtB kommet fram til en løsning som er positiv for alle parter.

I det opprinnelige ruteforslaget fra AtB var en av avgangene mellom Hofles og Geisnes midt på dagen tatt bort i forhold til eksisterende rutetabell. Dette var først og fremst gjort for å få plass til en ny avgang mellom Hofles og Lund. Dette forslaget skapte frustrasjon blant befolkningen på Salsbruket som med dette forslaget ville få et svekket ferjetilbud. Et tilbud som de fryktet ville gå utover bolysten og næringslivet i Salsbruket-samfunnet.

Trekant-rute midt på dagen

Etter at det første ruteforslaget ble lagt fram begynte arbeidet også lokalt med å finne en god løsning som passer for alle parter. Lokalbefolkningen på Salsbruket ønsket å ha muligheten til å komme seg til og fra resten av Nærøysund på dagtid. Næringslivet i Namdalen ønsket et ferjetilbud midt på dagen mellom Hofles og Lund for å gjøre det lettere å reise mellom Namsos og Nærøysund. Nå er resultatet av dette arbeidet klart. Når de nye ferjerutene trer i kraft 1. februar er det opprettet en ny trekant-rute midt på dagen som dekker alle behovene. Ferja som går fra Lund klokken 11.40 går innom Geisnes på returen til Hofles. På samme måte går ferjen som returnerer fra Hofles klokken 12.15 innom Geisnes på vei til Lund. Dermed blir det rute midt på dagen både til Geisnes og Lund fra Hofles.

Roser AtB

Nærøysund kommune har vært sterkt involvert i arbeidet med å få til en god løsning for alle parter i dette arbeidet. Rådgiver Dag Roar Opdal, som har jobbet med dette sammen med lokalbefolkningen og ordfører Amund Hellesø vil berømme AtB for at de har lyttet til innspillene og bidratt til en rutetabell som alle kan leve med.

– Dette viser at målrettet arbeid med AtB fungerer. AtB har vist velvilje og fleksibilitet i denne saken som samtidig viser at lokalt engasjement er viktig for å få til gode kollektivruter, sier Opdal.

Lokalbefolkningen er fornøyd

– På vegne av lokalbefolkningen så vil jeg si at vi er fornøyd med å få et tilbud også midt på dagen, sier Frode SetranFrode Setran   som er kommunestyrerepresentant for SV i Nærøysund, samt beboer på Salsbruket-siden. Han var den som først tok opp det opprinnelige ruteforslaget og pekte på at det medførte store ulemper for befolkningen på Salsbruket. Setran er glad for at Nærøysund kommune tok en aktiv rolle mot AtB for å få til en bedre løsning på ferjerutene.

– For oss så er det avgjørende at det er et ferjetilbud når det trengs, og at vi får beholde det tilbudet vi har, sier Setran.

Forskyvninger i ruten

Endringen i ruten er gjort mulig ved at den pålagte pausen til mannskapet om bord i ferja forskyves noe. Endringen medfører også at første avgang om morgenen går ti minutter tidligere enn dagens ruter. I tillegg går siste avgang om kvelden til Geisnes ti minutter tidligere enn før. Endringene vil for øvrig medføre noen justeringer på avgangene på formiddagen, mens på ettermiddag og kveld vil rutene i stor grad være som tidligere. Reisende oppfordres til å sette seg inn i de nye rutene før de iverksettes 1. februar.

– Dette betyr at vi nå må lære oss nye ferjetider, men det skal nok gå bra, avslutter Frode Setran.

Slik blir de nye ferjerutene fra 1. februar.