Godt i gang med marint samarbeid

Ordførerne Rita Ottervik (Trondheim), Amund Hellesø (Nærøysund), Kristin Furunes Strømskag (Frøya) og Ole Haugen (Hitra) var sammen med de øvrige formannskapsmedlemmene fra sine kommuner samlet til felles formannskapsmøte på Rørvik 29. og 30. september.

Onsdag og torsdag har formannskapsmedlemmene i Trondheim, Frøya, Hitra og Nærøysund vært samlet på Rørvik. Dette er første samling mellom de fire kommunene etter at Nærøysund formelt ble en del av det maritime samarbeidet i Trøndelag. Veien videre nå blir å styrke samarbeidet mellom de fire mest sentrale kommunene i marin sektor i regionen.

Nærøysund kommune gikk i sommer formelt inn i det maritime samarbeidet Hitra, Frøya og Nærøysund har hatt siden 2013. Som ny aktør i samarbeidet var det naturlig at Nærøysund var vertskap for årets samling av formannskapene i de fire kommunene.

Styrket sammen

Nærøysund er ikke helt fersk i samarbeidet. Helt siden 2019 har de to kommunene som slo seg sammen til Nærøysund vært tilknyttet det maritime samarbeidet i Trøndelag. Men med avtalen som ble underskrevet under AquaNor i sommer er Nærøysund partner på lik linje med de andre.

Målsetningen med samarbeidet er sammensatt. En viktig grunn er å styrke det maritime miljøet i Trøndelag. Frøya, Nærøysund og Hitra er de tre største havbrukskommunene i Trøndelag, og alle er blant de fem største i landet. Samtidig er Trondheim med sitt forskningsmiljø landsledende på forskning og utvikling innen denne næringen. Med et samarbeid kan de fire kommunene dra fordeler av de andres styrker.

Mot sentrale myndigheter

Det er også andre fordeler med samarbeidet. Blant annet vil de fire kommunene stå sterke sammen i møtet med sentrale myndigheter. I tillegg er det er fordel for de tre mindre kystkommunene å ha med seg storebror og bykommune Trondheim på laget i arbeidet opp mot sentrale myndigheter. Dette gjelder blant annet for å få midler til forskning og utvikling.

For Nærøysund, Hitra og Frøya kommuner er også det å ha et formelt samarbeid med kommuner som har mange avOrdfører Amund Hellesø mener at det er en stor styrke for kystkommunene Nærøysund, Hitra og Frøya å kjempe en felles kamp sammen med storkommunen Trondheim.  de samme utfordringene som middels store kystkommuner har. En del av disse utfordringene har også Trondheim, så alle kommunene kan nyte godt av dette samarbeidet. Dette gjelder blant annet tilgang på nok energi til videre vekst i energien, samt å få tilført flere offentlige oppgaver.

– Det at vi står sammen gjør at vi har en kraft som vi ikke har alene. Vi står sterkere sammen, og kan også ta en rolle med å jobbe for hele Trøndelag, sa nærøysundordfører Amund Hellesø da han oppsummerte det felles formannskapsmøtet på torsdag ettermiddag.

Vellykket samling

Samlingen i Nærøysund ble vellykket. Politikere og administrativt ansatte fikk muligheten til å jobbe med ulike tema i grupper. Det ble også en god mulighet til å bli bedre kjent med hverandre. I tillegg til at Nærøysund er ny inn i samarbeidet har de andre kommunene fått flere nye formannskapsmedlemmer siden sist samling i 2019.

Gjestene fikk dessuten god mulighet til å bli kjent med Nærøysund og det som skjer her. Flere næringsaktører samt utdanningsinstitusjonene i kommunen stilte opp for å fortelle om sin virksomhet og satsing. Ordfører Amund Hellesø tok dessuten med seg gjestene på en byvandring i Rørvik og viste blant annet fram den nye kirka og den nye idrettshallen.

Se samarbeidsavtalen som ble underskrevet i sommer her (PDF, 958 kB)